Kujawy kupują kolejne elektryczne zespoły trakcyjne. Samorząd chce nabyć maksymalnie siedem jednostek, lecz podstawowy zakres zamówienia to zaledwie jedna sztuka. Pociągi mają się rozpędzać do co najmniej 160 km/h i zabierać na pokład co najmniej 380 pasażerów. Będą to 4-członowe jednostki.
Województwo kujawsko-pomorskie
właśnie ogłosiło postępowanie przetargowe na dostawę maksymalnie siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług utrzymania taboru przez kolejne 96 miesięcy. Podstawą zamówienia jest dostawa jednej elektrycznej jednostki, natomiast opcja (podzielona na dwie części) dotyczy dostawy maksymalnie sześciu kolejnych pociągów. Jakie EZT kupują więc Kujawy?
4-człony i 160 km/h
Jednostki mają być przystosowane do jazdy pod napięciem 3 kV. Pociągi mają być 4-członowe i osadzone na 2-osiowych wózkach Jakobsa. Wysokość podłogi określono w przedziale 76-78 cm nad główką szyny a procent niskiej podłogi w stosunku do długości przedziałów pasażerskich to co najmniej 80%.
Prędkość eksploatacyjna pociągów to co najmniej 160 km/h. Wnętrze pojazdów ma mieć charakter jednoprzestrzenny, a minimalna liczba miejsc siedzących to 180, z czego maksymalnie 10 może być miejscami uchylnymi. Poza tym pojazdy mają zabierać na pokład co najmniej 200 pasażerów na miejscach stojących. Układ siedzeń 2+2 w rzędzie, jednakże w pojazdach mają znaleźć się też fotele ustawione naprzeciwlegle. Pociągi mają mieć co najmniej 6 stojaków do przewozu rowerów w pozycji poziomej w jednym ze skrajnych członów.
Naprawa główna po 3 milionach kilometrów
W pociągach będą dwie toalety, w tym jedna przystosowana do korzystania z niej przez osoby z niepełnosprawnościami. Jednostki będą też ogrzewane oraz klimatyzowane, pojawią się również śmietniczki oraz jeden defibrylator. Na wyposażeniu znajdzie się także monitoring, system zliczania pasażerów oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Skrajne wózki mają być wózkami tocznymi, natomiast wózki napędowe mają być wózkami Jakobsa. Moc silników trakcyjnych ustalono na co najmniej 2000 kW. Zaplanowano 6 par drzwi na stronę, po jednej parze w skrajnych członach oraz po 2 pary w członach środkowych.
Pociągi mają przechodzić przegląd P1 co 10 dni, P2 co 60 dni z tolerancją 10 dni w każdą ze stron. Przegląd P3 zaplanowano po przejechaniu 400 tysięcy kilometrów lub po 24 miesiącach, natomiast poziom P4 po przejechaniu miliona kilometrów lub po 8 latach. Naprawę główną (P5) zaplanowano po przejechaniu 3 milionów kilometrów lub po 24 latach. Pojazdy mają być zdolne do eksploatacji przez minimum 30 lat.
6 pociągów w opcji
Województwo zamierza sfinansować zakup maksymalnie dwóch pociągów z funduszy pozyskanych z Polskiego Ładu, natomiast pięć kolejnych może zostać zakupionych w ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 o ile samorząd otrzyma wspomniane środki. Co istotne, decyzja o realizacji pierwszej części opcji, dotyczącej jednego pojazdu, ma zapaść maksymalnie do dnia podpisania umowy na pociąg z zamówienia podstawowego. Czas na uruchomienie opcji w przypadku jej drugiej części (5 kolejnych pojazdów) upływa 29 grudnia bieżącego roku.
Całe zamówienie ma zostać zrealizowane maksymalnie do 29 czerwca 2027 roku. Natomiast realizacja podstawy zamówienia ma nastąpić w ciągu 42 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Wymagania nie dla FPS
W postępowaniu mogą wystartować wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat zrealizowali minimum jedną dostawę fabrycznie nowego, czteroczłonowego Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego, zdolnego do dwukierunkowej jazdy z prędkością eksploatacyjną określoną na minimum 160 km/h. Ponadto potencjalny dostawca będzie musiał również wykazać, że świadczył bądź świadczy usługi utrzymania technicznego na poziomie P3 lub wyższym przez okres minimum 2 lat dla co najmniej jednego fabrycznie nowego EZT mającego prędkość eksploatacyjną określoną na minimum 160 km/h.
Taki zapis ponownie (
podobnie jak w przetargu na EZT dla Pomorza Zachodniego) wyklucza więc firmę FPS H. Cegielski, przymierzającą się do wprowadzenia na rynek pojazdu Plus, który dopiero niedawno rozpoczął jazdy testowe na torze w Żmigrodzie. FPS do tej pory nie dostarczał zupełnie nowych EZT, a dokonał tylko najbardziej zaawansowanej modernizacji EN57 do wariantu Feniks.
O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydują cena - 60% oraz czas dostawy - 40%