Poseł Krzysztof Śmiszek zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem o plany państwowego przewoźnika PKP Intercity, związane ze wzrostem liczby połączeń międzynarodowych i nocnych.
Poseł zwraca uwagę, że realizacja założeń tzw. Europejskiego Zielonego Ładu będzie wymagała zmniejszenia emisyjności transportu, a więc państwa członkowskie UE będą musiały postawić na rozbudowę oferty szybkich połączeń między miastami a także połączeń międzynarodowych i nocnych, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie części pasażerów z prywatnych aut i samolotów. Jednocześnie Krzysztof Śmiszek, nie bez racji, zwraca uwagę, że liczne utrudnienia, takie jak długie czasy przejazdów (
dobrym przykładem jest tu EN Chopin), czy brak możliwości zakupu biletów przez internet, wpływają na niechęć pasażerów do wyboru pociągów w relacjach międzynarodowych. Poseł pyta o możliwości wjazdu na tory operatorów prywatnych, a także o szanse na poprawienie istniejącej oferty PKP Intercity.
Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi na interpelacje posła, w obecnym rozkładzie jazdy doliczyło się 24 par pociągów międzynarodowych, które dotowane są przez ministerstwo. Do tego dochodzą trzy pary pociągów Warszawa – Berlin – Warszawa, które PKP Intercity uruchamia „na własne ryzyko finansowe”.
Nowe relacje międzynarodowe
Dużo ciekawsza jest informacja dotycząca planów uruchomienia nowych pociągów międzynarodowych.
• Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity planują uruchomić od rozkładu jazdy edycji 2022/2023, a więc prawie za trzy lata, nowe połączenie relacji Gdynia – Praga – Gdynia przez Gdańsk, Poznań, Wrocław i Międzylesie, we współpracy z Kolejami Czeskimi.
• Od czerwca 2021 PKP Intercity planuje uruchomienie drugiego (
po nocnym pociągu NightJet, w relacji z Berlina, uruchamianym przez Austriaków) pociągu dziennego z Wrocławia do Wiednia,
• W 2021 roku, bez wskazania konkretnego terminu, PKP Intercity zamierza uruchomić dodatkowy pociąg dziennego relacji Olsztyn – Żylina (Słowacja) przez Warszawę, Częstochowę i Katowice. Miejmy nadzieję, że z wykorzystaniem innego taboru, niż ten który obsługuje
relację do Żyliny obecnie.
• Pomimo tego, że prezes PKP Intercity Marek Chraniuk obiecał powrót pociągu EC Wawel z Krakowa do Berlina
jeszcze w rozkładzie jazdy 2019/2020, ma dojść do tego w grudniu 2020. Pociąg ma pojechać w ciągu dnia przez Katowice, Wrocław i Zieloną Górę.
• Ponadto PKP Intercity planuje wydłużenie relacji pociągu Kraków – Praga do stacji Przemyśl Główny (resort nie wskazuje terminu jego uruchomienia). Zapewne w odpowiedzi na plan
prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet, który również chce uruchomić w tym śladzie połączenie nocne.
• PKP Intercity zapowiedziało ponadto, że w czerwcu zamierza uruchomić piątą parę połączeń Warszawa - Berlin. W czerwcu czas przejazdy na tej trasie, po wykonaniu większości prac na magistrali E20 Warszawa - Poznań, może spaść do 5 godzin i 20 minut, pomiędzy Warszawą Centralną a Berlinem Hbf. To niestety tyle samo, ile jeździło się przed modernizacją.
Ministerstwo poinformowało ponadto, że w ubiegłym roku PKP Intercity otrzymało z budżetu państwa dofinansowanie w wysokości 16,5 mln zł na realizację połączeń międzynarodowych.
Bilety przez internet? "Z uwzględnieniem możliwości PKP Intercity"
A co z biletami internetowymi, które na połączenia międzynarodowe w Polsce sprzedaje się tylko w kilku relacjach? Na początku Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że „przewoźnik kolejowy nie jest zobligowany prawnie do dystrybucji biletów w Internecie czy też za pomocą innych kanałów elektronicznych, jeżeli przykładowo zapewniona jest sprzedaż biletów w kasach biletowych lub w pociągu. Aktualnie, PKP Intercity SA spełnia wymogi określone w rozporządzeniu 1371/2007 poprzez zapewnienie sprzedaży biletów w ramach co najmniej jednej z ww. form dystrybucji”. Po tym oświadczeniu resort oznajmia jednak, że „jednakże, minister właściwy do spraw transportu (…) wymaga od PKP Intercity (…) dystrybucji biletów obejmujących kanały bezpośrednie i kanały elektroniczne".
– Zgodnie z ww. umową struktura kanałów dystrybucji i dostępności ofert w poszczególnych kanałach ma być dostosowana do zapotrzebowania rynkowego oraz rozwoju elektronicznych form sprzedaży, z uwzględnieniem sytuacji finansowej, organizacyjnej i technicznej PKP Intercity S.A.– informuje ministerstwo. Szczegółów dotyczących poszczególnych relacji, gdzie możliwy będzie zakup biletów przez internet w 2020, niestety brak, natomiast resort zapewnia, że uzupełnienie sprzedaży internetowej o kolejne pociągi międzynarodowe jest jednym z głównych priorytetów przewoźnika na 2020 r.. Warto podkreślić w tym miejscu, ze brak sprzedaży internetowej biletów na połączenia międzynarodowe (stanowiącej ponad 50% całości sprzedaży na wszystkie pociągi PKP Intercity) jest w Europie archaizmem. Bilety na pociągi międzynarodowe do Polski przez internet kupimy bez problemu zarówno u Czechów jak i u Austriaków. Doświadczyliśmy tego mocno
na początku grudnia 2019.