Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jakie mają być nowe lubelskie EZT?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
17-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jakie mają być nowe lubelskie EZT?
fot. MS
Województwo lubelskie kupuje nowe elektryczne zespoły trakcyjne. Samorząd planuje nabyć pojazdy mieszczące co najmniej 130 pasażerów na miejscach siedzących, które rozpędzą się do co najmniej 160 km/h. W środku nie zabraknie przycisków do wysiadania na żądanie czy też ładowarek do hulajnóg elektrycznych przewożonych przez pasażerów.

Województwo lubelskie właśnie ogłosiło przetarg na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Samorząd chce zakupić cztery pojazdy, z możliwością rozszerzenia o piąty pociąg w ramach prawa opcji.

Na prędkość 160 km/h


Masa służbowa nowych pociągów nie może być większa niż 115 ton, a dopuszczalny nacisk na oś nie może przekroczyć 185 kN. Napęd zapewnią silniki prądu przemiennego asynchroniczne. Ich moc ma umożliwiać jazdę EZT w pełni obciążonego, z zadanymi parametrami, w tym szczególnie utrzymanie maksymalnej prędkości - 160 km/h na podjeździe +5‰., przy pełnym obciążeniu pojazdu. Prędkość eksploatacyjna nie mniejsza niż 160 km/h, a pociągi mają być też w stanie ruszyć z pełnym obciążeniem pod wzniesienie o profilu wynoszącym maksymalnie 40 ‰.

Pociągi mają być też zdolne do kursowania w trakcji ukrotnionej, obejmującej do trzech pojazdów. Województwo wymaga dwuosiowych wózków napędowych z indywidualnym napędem każdego zestawu kołowego, dwuosiowych wózków tocznych, zgodnie z normami i w zakresie niezbędnym do uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI.

EZT będą wykonane z aluminium i/lub stali o minimalnej odporności na korozję wynoszącej 20 lat. Ponadto pociągi mają umożliwiać bezproblemowe wsiadanie i wysiadanie pasażerów na peronach o wysokości od 30 do 76 cm wysokości. Wysokość podłogi w strefie wejścia do Pojazdu musi wynosić 760 ± 50 mm pgs dla nominalnej średnicy kół jezdnych.

Co najmniej 140 miejsc siedzących

Zamawiający wymaga układu drzwi 2+2 na każdą ze stron w przypadku pojazdów dwuczłonowych oraz układu 1+2+1 na każdą stronę w przypadku pojazdów trzyczłonowych. Liczba stałych miejsc siedzących wynosząca co najmniej 130 oraz co najmniej 10 siedzeń uchylnych. Do tego pociągi mają zabierać minimum 150 pasażerów na stojąco. Wnętrze EZT zostanie wykonane w formie częściowo otwartej, bezprzedziałowej w standardzie 2 klasy. Zamawiający nie podał z kolei długości kupowanych pojazdów.

W pojazdach nie zabraknie klimatyzacji, ogrzewania oraz dwóch miejsc dla wózków. Do tego pociągi mają umożliwić przewóz minimum 8 rowerów w pozycji poziomej. Preferowany układ siedzeń to 2+2, ułożonych zarówno rzędowo jak i naprzemianlegle. Siedzenia ustawione do siebie przodem mają stanowić minimum 20% całkowitej liczby stałych miejsc siedzących. Pojawią się także ładowarki USB przy każdym z miejsc, natomiast w strefie przewozu rowerów pojawią się co najmniej dwa gniazda do ładowania Urządzeń Transportu Osobistego, a więc np. Hulajnóg. Nad siedzeniami stałymi pojawią się półki na bagaże, a w całym pojeździe pojawią się również śmietniczki.

Samorząd chce, żeby pojazdy były wyposażone w system “przystanek na żądanie” obejmujący przyciski oraz systemy komunikacji głosowej oraz wizualnej. Przyciski mają znaleźć się przy wszystkich drzwiach do pojazdu. Przewidziano również jedno miejsce na automat biletowy. W pociągach pojawi się internet bezprzewodowy oraz, w skrajnych członach, system wyświetlania informacji o przedziale służbym, wraz z rozwijaną taśmą do wygrodzenia siedzeń dla obsługi pociągu. Będzie również jedna toaleta. W całym EZT musi być zachowane minimum 60% wysokości podłogi jak w strefie wejścia. EZT mają być wyposażone w dwie identycznie kabiny na końcach pociągów. Samorząd dopuszcza zastosowanie osobnych drzwi wejściowych do kabiny maszynisty.

Pociągi zostaną wyposażone w system ETCS poziomu 1 i 2 oraz system zliczania pasażerów. Pojawi się także monitoring wizyjny oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Konstrukcja pojazdów ma umożliwiać ich eksploatację przez minimum 30 lat, a naprawa P5 ma być przeprowadzana co 36 lat lub co 3,6 mln przejechanych kilometrów. Okres gwarancji udzielanej na nowe pojazdy to 48 miesięcy.

Opcja ważna tylko pół roku

Czas na skorzystanie z prawa opcji to 6 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Natomiast przedmiot umowy ma zostać wykonany w ciągu maksymalnie 38 miesięcy od jej zawarcia. Lubelskie chce dofinansować zakup ze środków regionalnych, w ramach Funduszy Europejskich dla Lubelskiego na lata 2021-2027. Zamawiający dopuszcza do startu producentów, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat wykonali co najmniej jedną dostawę opiewającą na dostawę minimum dwóch nowych, wieloczłonowych elektrycznych lub dwutrakcyjnych zespołów trakcyjnych.

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, okres gwarancji na EZT - 12%, deklarowana masa EZT - 12%, termin dostawy - 10% oraz funkcjonalność - 6%.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Jakub Rösler 23 lipca 2024

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

inf. pras. KM, oprac. ms. 04 lipca 2024

Nikt nie chce dostarczyć nowych pociągów dla Lubelszczyzny

Tabor i technika

Malinowski: PKP Intercity będzie gotowe na konkurencję

Biznes

PKP Intercity. Nowe plany taborowe zaskakują

Tabor i technika

PKP Intercity. Nowe plany taborowe zaskakują

Roman Czubiński, Łukasz Malinowski 28 maja 2024

Lubelskie: Mniej wypadków na torach

Warte uwagi

Lubelskie: Mniej wypadków na torach

jar, Rynek Kolejowy 13 września 2015

Zobacz również:

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Jakub Rösler 23 lipca 2024

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

inf. pras. KM, oprac. ms. 04 lipca 2024

Nikt nie chce dostarczyć nowych pociągów dla Lubelszczyzny

Tabor i technika

Malinowski: PKP Intercity będzie gotowe na konkurencję

Biznes

PKP Intercity. Nowe plany taborowe zaskakują

Tabor i technika

PKP Intercity. Nowe plany taborowe zaskakują

Roman Czubiński, Łukasz Malinowski 28 maja 2024

Lubelskie: Mniej wypadków na torach

Warte uwagi

Lubelskie: Mniej wypadków na torach

jar, Rynek Kolejowy 13 września 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5