– PKP SKM w Trójmieście ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy te mają obsługiwać odcinek Gdańsk Śródmieście – Lębork (linie 250 i 202) oraz mieć możliwość obsługi linii PKM – wyjaśnia w komunikacie rzecznik SKM Tomasz Złotoś.
PKP SKM od 2018 roku ma zapewnione unijne dofinansowanie tego zakupu. Pierwotnie jego wartość wynosiła 160 mln zł, czyli 50 procent ówczesnej szacunkowej wartości zamówienia. W tym roku dofinansowanie to zostało zwiększone do 64% wartości zamówienia.
PKP SKM zamierza kupić 75-metrowe, czterowagonowe pojazdy o następujących parametrach:
- co najmniej 2 drzwi w każdym członie, czyli w całym pojeździe ma być co najmniej 8 drzwi z każdej strony (wielkość i liczba drzwi są dodatkowo punktowane),
- co najmniej 170 miejsc siedzących (z tego max. 10% może być uchylnych) i min. 287 stojących,
- wysokość podłogi przy wejściach do pojazdów - 960 mm. Pojazdy mają mieć wysuwane stopnie umożliwiające korzystanie z peronów o wysokościach od 300 do 960 mm,
- prędkość eksploatacyjna – nie mniejsza niż 140 km/h
- pojazdy mają być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a także wyposażone m.in. w toalety, klimatyzację, miejsca dla rowerów i gniazda USB oraz 230 V.
Kryteria przetargu:
- cena - 95%
- współczynnik liczby osi napędnych do liczby wszystkich osi w każdym pojeździe - 2,5%
- suma prześwitu pasażerskich drzwi zewnętrznych w każdym pojeździe – 2,5%.
– Pomimo zapewnionego od 2018 r. dofinansowania projektu ze środków UE, w 2020 r., po dwuletnich negocjacjach, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zmienił zdanie i nie zgodził się na wpisanie projektu zakupu taboru do kolejnej umowy przewozowej z PKP SKM, jako operatorem. Organizator skrócił też czas trwania umowy przewozowej z PKP SKM, która wg wcześniejszych uzgodnień z operatorem miała zostać podpisana na okres 9 lat (2021 - 2030 r.). Umowa ta ostatecznie została podpisana na 5 lat (do grudnia 2026 r.) – pisze rzecznik trójmiejskiej SKM.
Dopiero 23 sierpnia 2022 r. urząd marszałkowski wyraził zgodę na podpisanie aneksu do umowy przewozowej z PKP SKM, co umożliwiło operatorowi ogłoszenie przetargu na zakup nowych pojazdów. Spółka zdecydowała się na ten krok, gdyż bardzo potrzebuje nowych pojazdów (tabor PKP SKM jest jednym z najstarszych w Polsce) i robi wszystko, by unijne dofinansowanie nie przepadło. Trzeba jednak pamiętać, że czasu pozostało bardzo mało - pojazdy muszą zostać zaprojektowane, wyprodukowane i przekazane użytkownikowi, a ich zakup rozliczony do końca 2023 r.
Więcej na temat przetargu i jego okoliczności
piszemy tutaj.