Partnerzy serwisu:
Innowacje

Jakie inwestycje i prace badawcze prowadzi Newag?

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
29-04-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Jakie inwestycje i prace badawcze prowadzi Newag?
rys. Newag
Jakie inwestycje prowadzi i ma zamiar przeprowadzić Newag? Jak na producenta wpłynęła pandemia? W którym kierunku prowadzone są najważniejsze prace badawcze i rozwojowe? - na wiele ciekawych pytań odpowiada raport roczny spółki.

Newag opublikował oficjalny raport za 2020 rok. Potwierdziła się prognoza świetnego wyniku – producent podniósł przychody o połowę, a zyski wzrosły dwukrotnie. W liście do inwestorów prezes Zbigniew Konieczek podsumowuje inwestycje producenta taboru. – Zapoczątkowany w 2019 roku plan pozwolił na otwarcie nowoczesnego centrum logistycznego z magazynem wysokiego składowania, montaż paneli fotowoltaicznych i uruchomienie linii napraw maszyn elektrycznych i zestawów kołowych. – W ubiegłym roku uruchomiliśmy pierwszy i jedyny w Polsce tor testowy, pozwalający na sprawdzanie pojazdów korzystających z wielu rodzajów napięcia (3kV DC, 25kV, 15kV AC), stosowanego w Czechach, Słowacji, Niemczech i Polsce – wylicza prezes.

Jedyny w Polsce tor testowy i fotowoltaika


W roku 2020 Grupa Kapitałowa przeznaczyła 61,1 mln zł na nabycie aktywów niematerialnych oraz rzeczowych aktywów trwałych. Na te inwestycje złożył się wspomniany już zakup budynku centrum logistycznego (od spółki zależnej Galeria Sądecka), zakup maszyn, urządzeń i narzędzi (głównie na potrzeby linii produkcji i napraw zestawów kołowych), rozwój infrastruktury IT oraz budowa wielonapięciowego toru testowego i fotowoltaiki.

W 2019 r. Newag uruchomił pierwszą instalację fotowoltaiczną o mocy 17 kW. W roku 2020 zainstalowano dwie mikroinstalacje o mocy 49,7 kW każda oraz rozpoczęto przygotowania do budowy dwóch małych instalacji o mocy do 500 kW każda (na początku2021 roku uzyskano pozwolenia na ich budowę). Do końca 2021 roku planuje się uruchomienie dwóch małych instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 1MW. Spółka szacuje, że dzięki temu fotowoltaika zapewni około 10% rocznego zapotrzebowanie na energię elektryczną. Newag optymalizuje również zużycie energii elektrycznej poprzez stosowanie energooszczędnych źródeł oświetlenia.

W 2021 roku Grupa Newag planuje przeznaczyć na inwestycje kwotę 22 mln zł. Planowane są zakupy nowych maszyn oraz niezbędnego oprzyrządowania do produkcji i montażu pojazdów szynowych i narzędzi.

Pandemia COVID-19 praktycznie bez wpływu na Newag


Jak czytamy w raporcie, epidemia COVID-19 nie wpłynęła istotnie na wyniki Grupy w 2020 roku. Występujące w 2020 roku pewne zakłócenia w terminowości dostaw komponentów czy też okresowo podwyższona absencja chorobowa mitygowane były na poziomie operacyjnym, tak aby terminowo wywiązywać się z etapów poszczególnych projektów – pisze spółka. Oczywiście, producent podjął środki przeciwepidemiczne w organizacji pracy. Ciekawym projektem było przebadanie całej załogi spółki na obecność przeciwciał. Grupa Newag dołożyła też cegiełkę w walce z pandemią COVID-19 i wsparła Szpital Specjalistyczny im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu materiałami i środkami ochrony osobistej (maski, przyłbice, kombinezony) oraz zestawem laparoskopowym o łącznej wartości 330 tys. zł.

Zarządu spółki ocenia jednak, że w 2021 roku sytuacja epidemiczna może istotnie negatywnie wpłynąć na prowadzone procesy homologacyjne. Kolejne fale zachorowań mogą zakłócić harmonogramy prac zarówno grupy, jak i zewnętrznych instytucji badawczych w Polsce i Czechach. W ocenie Newagu sytuacja epidemiczna może negatywnie wpłynąć na sprawność i tempo zatwierdzania i wdrażania Krajowego Planu Odbudowy oraz nowego budżetu EU i towarzyszących mu programów. Skutkiem tego może być przesuwanie w czasie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

Badania i rozwój prowadzone przez Newag


Jeśli chodzi o dział badań i rozwoju, sukcesem było uzyskanie dopuszczenia przez pierwszą hybrydę i sprzedaż kolejnych jednostek. Rozwijany był projekt wielosystemowego Dragona dla PKP Cargo; istotne było wdrożenie własnego oprogramowania sterującego lokomotywą opracowanego przez Newag IP Management. Własne oprogramowanie zostało też wdrożone w zespołach trakcyjnych dla woj. lubelskiego.

– Podobnie jak w latach poprzednich kontynuowana była strategia rozwojowa, polegająca na uniezależnieniu się od korzystania z zewnętrznych firm projektowych, rozwijając pełne kompetencje w swoich strukturach. W 2020 roku wszystkie strategiczne prace projektowe były realizowane przez inżynierów Newag IP Management. Kontynuowany był też rozwój kompetencji w zakresie realizacji obliczeń wytrzymałościowych pojazdów i komponentów, a powstała w Zespole Elektrycznym grupa programistów wdrożyła wcześniej omówione oprogramowania sterujące pojazdami (TCMS) - podaje spółka. Interesująco przedstawiają się projekty nowych stanowisk zrobotyzowanego spawania konstrukcji oraz rozwój aplikacji o nazwie Newag Connect, która jest udostępniana klientom i zapewnia dostęp online do wizualizacji parametrów pojazdów oraz aspektów związanych z ich utrzymaniem.

Co jeszcze znajdziemy w raporcie? Zatrudnienie w Newagu jest stabilne – na koniec roku Grupa zatrudniała 1731 osób, o 7 os. więcej niż rok wcześniej. Warto odnotować też, że 78% kupowanych materiałów pochodzi z firm zarejestrowanych na terenie Polski. Inną ciekawostką z raportu jest sukcesywna poprawa terminowości realizacji umów. Wskaźnik kar umownych w stosunku do przychodów ze sprzedaży spadł z 1,7% za 2013 rok do zaledwie 0,2% za rok 2020.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Newag podpisał umowę z Pomorzem Zachodnim na cztery Impulsy

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5