Wiemy już, czym charakteryzować się mają elektryczne zespoły trakcyjne, które zamierzają kupić Przewozy Regionalne. Pojazdy mają być dość bogato wyposażone.
Przewozy Regionalne rozpisały trzy przetargi na dostawę fabrycznie nowego taboru (więcej na ten temat
tutaj). Jeden z nich dotyczy dostawy 7 ezt, z czego 3 mają być dostarczone w wariancie czteroczłonowym, a 4 w dwuczłonowym. Pojazdy mają mieć możliwość rozpędzenia się do 160 km/h i obsługi peronów o wysokości od 300 do 1000 mm. Ich podłoga będzie położona na wysokości 760 mm, a dostanie się do pociągu z niższych peronów będzie umożliwiał specjalny wysuwany stopień. Z myślą o osobach niepełnosprawnych, w wejściach umieszczone zostaną windy zdolne podnieść do 300 kg masy.
Wi-Fi, wygodne fotele, gniazdka i automaty biletowe
Pojazdy dwuczłonowe mają mieć możliwość zabrania na pokład 184 pasażerów, w tym 84 na miejscach siedzących. Natomiast dłuższe pomieścić mają 410 pasażerów, z których 180 usiądzie na wygodnych tapicerowanych siedzeniach z podłokietnikami, pod którymi zostaną umieszczone gniazdka 230 V (podobnie jak w dwuczłonowcach). Ponadto będą mogli oni skorzystać z WC przystosowanego do obsługi osób niepełnosprawnych. W ezt znajdą się automaty do sprzedaży biletów oraz miejsca na 4 rowery i większy bagaż, skorzystamy w nich także z Wi-Fi. Przy oknach montowane będą rolety przeciwsłoneczne. Przewoźnik zostawił sobie pole do negocjacji z ewentualnymi dostawcami kwestię montażu ładowarek usb.
Przestrzeń pasażerska, w której do 50% siedzeń będzie umieszczona naprzeciw siebie (między siedzeniami w takich miejscach znajdą się rozkładane stoliki) będzie klimatyzowana i monitorowana, przy opuszczaniu i wchodzeniu do pojazdu policzy nas ponadto system zliczania pasażerów. W środku znajdzie się system informacji pasażerskiej, a także, dla bezpieczeństwa, defibrylator.
60% równej podłogi
Konstrukcja i parametry ezt muszą spełniać wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI), polskich norm PN oraz kart UIC, jak również wymogi dotyczące interoperacyjności kolei. M.in 60% pociągu ma mieć podłogę bezstopniową umieszczoną na poziomie wejścia. Stopnie dopuszcza się jedynie nad miejscem, gdzie w członach skrajnych umieszczone będą wózki napędowe. Te z ezt, które będą czteroczłonowe, otrzymają 6 par drzwi na stronę składu (po jednej parze na człony skrajne i po dwie na człony środkowe), dwuczłonowe będą miały tylko parę na stronę członu.
Potencjalny wykonawca ezt musi pochwalić się budową i dostawą co najmniej jednego fabrycznie nowego ezt, który jeździ z prędkością 160 km/h, o wartości powyżej 8 mln zł. Konstrukcja pojazdu ma być z aluminium lub stali o minimalnej odporności na korozję 20 lat. Ezt-y mają jednak przejeździć przynajmniej 30 lat i muszą mieć możliwość poruszania się w trakcji do 3 pojazdów. Pojazdy zamawiane przez PR mają spełniać najnowsze scenariusze zderzeniowe. Sposób wykonania pojazdów ma im pozwolić na bezproblemowe kursowanie w zakresie temperatur od +40 do -25 stopni C. Przewozy Regionalne oczekują, że ich współczynnik gotowości technicznej wyniesie 0,95 pkt.
Naprawy Przewozy Regionalne chcą wykonywać same
W kwestii technicznej: ezt mają być wyposażone w silniki prądu przemiennego, asynchroniczne, o łącznej mocy ciągłej min. 2000 kW z chłodzeniem wymuszonym powietrzem. Zamawiający wymaga aby tempomat posiadał możliwość nastawienia i zapamiętania maksymalnej prędkości jazdy, tak aby manipulacje zadajnikami jazdy i hamowania nie powodowały kasowania nastawy tempomatu. Ezt ma być wyposażony w układ ważący – dostosowujący siłę hamowania do aktualnego obciążenia.
Ponadto Przewozy Regionalne chcą, aby producent przeszkolił pracowników PR w zakresie obsługi pojazdu na poziomie do P4 włącznie.
Dostawa wszystkich ezt ma nastąpić w 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, jednak nie później niż do 10 grudnia 2017. Oferty winny być złożone w terminie do 10 listopada 2016 r. w warszawskiej siedzibie spółki. Zostaną ocenione z uwzględnieniem warunku ceny (aż 90%) i kryterium „udzielenia zamawiającemu autoryzacji producenta pojazdów" – 10%.