Partnerzy serwisu:
Pasażer

Jakie ceny biletów na Pendolino? Nie będzie jak z pociągiem do Balic?

Dalej Wstecz
Autor:

jm, lm

Data publikacji:
01-10-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, lm

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Jakie ceny biletów na Pendolino? Nie będzie jak z pociągiem do Balic?
Bilety na przejazd Pendolino mają kosztować nie więcej niż 200 złotych - To mają być usługi dostępne. Doświadczenia rynkowe są takie, że eskalacja cen odbija się czkawką – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wiceminister transportu Andrzej Massel. - Szeroko komentowany był przypadek wzrostu opłat na trasie z Krakowa do Balic do poziomu nieakceptowalnego przez większość pasażerów – przypomina.

PKP Intercity ogłosiło przetarg na udzielenie gwarancji bankowej zabezpieczającej wierzytelności Europejskiego Banku Inwestycyjnego  na 20% wartości umowy na zakup Pednolino (80% gwarantuje skarb państwa). Dlaczego do rozpisania tego przetargu dochodzi dopiero teraz? - Tak miało być. To jest kolejne z serii zaplanowanych działań mających na celu zapewnienie finansowania – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” wiceminister transportu odpowiedzialny za kolej Andrzej Massel.

Ministerstwu wciąż jednak nie udało się zapewnić zgody Komisji Europejskiej na realizację projektu zakupu 20 nowych składów zespolonych - Jest w tej sprawie postęp - Komisja Europejska zaproponowała nam rozwiązanie, którego szczegóły są jeszcze w tej chwili dopracowywane – zapewnia Massel.

Skrócą umowę wieloletnią na przewozy międzywojewódzkie

Według wiceministra,  to rozwiązanie „uwzględnia zarówno racje zgłoszone przez Komisję Europejską, która chce, żeby publiczne finansowanie usług na korytarzu, który jest potencjalnie dochodowy, miało charakter czasowy jak i rację beneficjenta, czyli PKP Intercity oraz organizatora przewozów, żeby przynajmniej w określonym czasie zapewnić transportowi kolejowemu możliwość odzyskania  pozycji na rynku po stratach, jakie ten sektor poniósł wcześniej”.

Wiceminister przyznaje, że negocjacje z Komisją Europejską trwają długo – Ale projekt biegnie swoim rytmem. Tabor już się buduje – zaznacza. - Głównym tematem do dyskusji jest jeszcze czas obowiązania kontraktu służby publicznej – mówi Massel przyznając, że wchodzi tu w grę jego skrócenie, w stosunku do pierwotnych zamierzeń. Nie zostało jeszcze sprecyzowane, jak bardzo skrócona zostanie umowa wieloletnia podpisana z PKP Intercity, która obowiązuje do 2020 roku.

Dofinansowanie unijne tylko do połączeń poza szczytem

„Rynkowi Kolejowemu” udało się dowiedzieć, że dofinansowanie mogłoby dotyczyć części połączeń - w zależności od tego o jakiej porze dnia  by się odbywały. Wiceminister nie zaprzeczył tym informacjom - To będą usługi o wysokim standardzie, więc w godzinach szczytowych, kiedy wiadomo, że jest duże zapotrzebowanie osób podróżujących służbowo, nic nie stanie na przeszkodzie, żeby opłata za przejazd była rynkowa. W godzinach pozaszczytowych zależy nam na tym, żeby udostępnić dobrodziejstwa wygodnej i szybkiej podróży z Krakowa i Katowic przez Warszawę do Gdańska szerokim kręgom społeczeństwa – tłumaczy Massel.

Co to jest „cena rynkowa”? - To będzie cena oczywiście niższa niż w przewozach lotniczych. Natomiast pomijam przypadek OLT, bo to jak widać, nie było rozwiązanie trwałe, natomiast generalnie cena niższa niż w przewozach lotniczych, natomiast oczywiście wyższa niż w przypadku usług kolejowych o standardzie podstawowym – mówi Massel.

Już nie 150, a 200 złotych za najdroższy bilet

Według informacji z ubiegłego roku, najtańszy bilet na pociąg Pendolino z Warszawy do Gdyni lub Krakowa/Katowic miał kosztować ok. 60 zł. natomiast najdroższy ok. 150 zł, z wyłączeniem klasy biznes. Minister zapewnia, że o kwotach rzędu 300 złotych za bilet nie ma mowy, ale górne ceny biletów będą się kształtować w granicach 200 złotych. -. Nie sądzę, żeby to było więcej – zaznaczył wiceminister.

-  To mają być usługi dostępne. Doświadczenia rynkowe są takie, że eskalacja cen odbija się czkawką. Szeroko komentowany był przypadek wzrostu opłat na trasie z Krakowa do Balic do poziomu nieakceptowalnego przez większość pasażerów – przypomina wiceminister.

- Dla mnie istotne jest to, że nowe pojazdy będą zapewniały przyzwoite warunki obsługi gastronomicznej, że to będzie bliższe standardowi wagonu restauracyjnego, a nie bistro na stojąco. To jest ważne, bo ludzie się przyzwyczaili do dobrej jakości usług w Warsie. W ostatnich latach naprawdę została ona znacząco poprawiona. Będzie też zapewniona możliwość przewozu rowerów – kończy wiceminister.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5