PKP Intercity rozpoczęło dialog techniczny z producentami taboru celem zakupu zestawów piętrowych systemu push-pull. Przewoźnik zakłada, że składy pomieszczą 800 miejsc siedzących, będą wyposażone w trzy systemy zasilania, pozwolą osiągnąć prędkość 200 km/h. Przewidziano dopuszczenie do ruchu w Czechach.
Jak już informowaliśmy, PKP
Intercity ogłosiło dialog techniczny na dostawę 7-wagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. Jak czytamy w dokumentacji postępowania, celem dialogu technicznego jest pozyskanie informacji niezbędnych do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, w tym identyfikacja parametrów eksploatacyjnych dla wagonów środkowych, sterowniczych i lokomotyw.
Trzy systemy zasilania, 200 km/h, 800 miejsc, dopuszczenie w Czechach
Przewoźnik zakłada pojemność na poziomie 800 miejsc siedzących w następującej konfiguracji: jeden wagon końcowy z kabiną sterowniczą, z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2, z przedziałem konduktorskim, maszyną vendingową, strefą dla osób niepełnosprawnych, strefą dla opiekunów z dziećmi oraz miejscami dla podróżujących z rowerami; 5 wagonów środkowych z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2., jeden wagon środkowy z miejscami siedzącymi w strefach klasy 1. oraz lokomotywa wielosystemowa 3 kV DC, 25 kV AC 50 Hz.
Lokomotywa o układzie osi Bo’Bo’ ma mieć długość max 20 m, maksymalnie modułową budowę, hamulec pneumatyczny, elektropneumatyczny, elektrodynamiczny (oporowy oraz odzyskowy), elementy półprzewodnikowe w technologii IGBT, asynchroniczne silniki trakcyjne zasilane z indywidualnych falowników z możliwością pojedynczego odłączania, nacisk na oś ≤ 220 kN. IV.
PKP Intercity planuje kupić składy dostosowane do TSI i prześwitu toru 1 435 mm, z dopuszczeniem do ruchu w Polsce i w Czechach, z systemem bezpieczeństwa: ETCS L2, SHP, SIFA oraz krajowymi czeskimi. Prędkość konstrukcyjną określono na 200 km/h, a minimalne przyspieszenie rozruchu w zakresie 0-120 km/h: 0,6 m/s2.
Jakie parametry określi dialog?
W toku postępowania analizowane będą takie parametry, jak skrajnia statyczna/kinematyczna, długość, masa, naciski, promienie łuków, dostępne technologie połączeń pomiędzy wagonami w tym przejść międzywagonowych (celem zagwarantowania najwyższego poziomu komfortu pasażerów przez ograniczenie poziomu hałasu), możliwe konfiguracje przestrzeni pasażerskiej (układ i liczba miejsc) ,materiałów możliwych do użycia przy budowie konstrukcji pudeł pojazdów i newralgicznych podzespołów (m.in. wózków); protokołu komunikacyjnego lokomotywa – wagon sterowniczy, interfejsu sterowania i transferu danych; parametrów energetycznych i rozwiązań w zakresie mocy ciągłej, nadwyżki siły pociągowej czy dostępnych rozwiązań w zakresie systemu drzwi wejściowych w celu zapewnienia maksymalnej przepustowości.
PKP Intercity będzie też pytać o możliwość uwzględnienia dodatkowych funkcji oraz wyposażenia pojazdu usprawniających jego użytkowanie, założeń procesu utrzymania, w tym czasookresów przeglądowych i wymaganych warunków zaplecza technicznego. Postępowanie ma też pomóc określić warunki umowy, w tym płatności za wykonanie zamówienia i szacowane terminy realizacji zamówienia.