Pomimo że zarówno Koleje Śląskie jak i Urząd Marszałkowski w Katowicach organizują dwa osobne przetargi na zakup nowego taboru, to wymagania techniczne obu zamówień są taki same, a więc wyposażenie wnętrza i inne wymogi są identyczne w przypadku obu zamówień. Wzięliśmy na tapet najważniejsze z nich.
Przypomnijmy, że Koleje Śląskie
chcą zakupić trzy nowe pojazdy z prawem opcji zakupu kolejnych dwóch, natomiast województwo śląskie chce zakupić aż
dwadzieścia dwa składy z prawem opcji dodatkowych ośmiu składów. W województwie śląskim może pojawić się nawet trzydzieści pięć nowych pojazdów, które zapewne wyprą najstarsze i zmodernizowane pojazdy EN57 (AKŚ).
Więcej miejsca na rowery, strefa rodzinna i segregacja śmieci
Jednym z ciekawszych zapisów wymogów wyposażenia wnętrza jest możliwość segregacji śmieci. Jednak chodzi tutaj nie o śmietniczki zamontowane przy fotelach pasażerów, ale przy wejściach do EZT. Za to zamawiający przy każdym z foteli przewidział zabudować jedno pojedyncze, bezklapkowe gniazdo 230 V do podłączenia zasilacza notebooka lub ładowarki telefonu komórkowego, wraz z sygnalizacją optyczną obecności napięcia zasilającego. Gniazdo 230 V winno być wyposażone również w dwa złącza USB. Zamawiający zastrzegł, że w przypadku uszkodzenia jednego z gniazdek, pozostałe mają działać nadal.
W nowych pojazdach zamawiający przewiduje wyznaczenie strefy/stref do przewozu łącznie od sześciu do dziesięciu rowerów w EZT. Dokładna liczba miejsc podlega uzgodnieniu z zamawiającym na etapie aranżacji wnętrza.
Jak się okazuje, koniec z niewygodnym wieszaniem rowerów. Zapis w zamówieniu dodaje, że należy umożliwić zabezpieczenie roweru w EZT w pozycji na kołach, bez konieczności unoszenia go pionowo. W strefie rowerowej mają znajdować się uchylne fotele, które mają służyć podróżnym w przypadku braku rowerów. W rozplanowaniu przestrzeni pasażerskiej przewidziano także stworzenie strefy rodzinnej. Strefa rodzinna ma charakteryzować się elementami umilającymi podróż dzieciom wraz z rodzicami.
Do 160 km/h i 390 podróżnych
Zamawiający chcą wyposażyć każdy ze składów w jeden defibrylator AED, dostępny dla pasażerów jak i obsługi pociągu. Ponadto przewidziano dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Miejsca te mają być odpowiednio oznaczone a skład wyposażony w lekki pomost, możliwy do rozłożenia przez jednego pracownika, ułatwiający wjazd osobie poruszającej się na wózku z peronu wysokości 760 mm.
Zamawiający wymagają, aby każdy ze składów mógł rozpędzić się do 160 km/h. Przewidziano, że każdy ze składów ma posiadać 186 miejsc siedzących oraz 204 stojące. Stojący podróżni będą mogli liczyć na montaż elementów służących do opierania się w pozycji stojącej w przestrzeni pasażerskiej. Przewidziano, że z miejscami stojącymi w pociągu mogą znajdować się maksymalnie cztery osoby na metr kwadratowy. Tak jak miało to miejsce w przypadku zakupionych w ostatnim zamówieniu Elfów II przewidziano także miejsce na przedział służbowy kierownika pociągu