Znamy już szczegóły techniczne nowych piętrowych zestawów push-pull, jakie w liczbie 38 sztuk chce kupić PKP Intercity.
PKP Intercity chciałoby móc sformować 38 siedmiowagonowych składów piętrowych. Do tego celu zamierza kupić 228 piętrowych wagonów tzw. „środkowych”, czyli bez napędu i kabiny sterowniczej, oraz 38 wagonów sterowniczych, a więc z kabiną dla maszynisty. W siedmiu wagonach, z których każdy ma mieć długość maksymalnie 28 metrów, ma być 800 stałych miejsc siedzących.
Przedziały klasy 1., automaty z przekąskami, Wi-Fi
W wagonach sterowniczych mają znaleźć się przedziały 1. i 2. klasy, przedział służbowy, maszyny vendingowe, miejsce dla przewożących rowery (nie wskazano jeszcze ile) oraz strefa dla osób niepełnosprawnych i z wózkami dziecięcymi. Znajdzie się w nich także duża toaleta przystosowana do potrzeb osób z ograniczonymi zdolnościami ruchowymi. Wagony środkowe będą prostsze: głównie z klasą 2., i pojedyncze z przestrzenią klasy 1. Wszystkie będą oczywiście klimatyzowane.
PKP Intercity wymaga konstrukcji „maksymalnie modułowej, umożliwiającej dokonywanie możliwie szybko niezbędnych wymian poszczególnych elementów/podzespołów”. W wagonach będzie Wi-Fi, wzmacniacze sygnału GSM, monitoring i systemy informacji pasażerskiej z wyświetlaczami zajętości miejsc na poszczególnych odcinkach włącznie.
Oczekuje także dostawy 45 lokomotyw (a więc z 7 lokomotywami rezerwowymi), które mogłyby pracować pod dwoma napięciami: 3 kV DC, 25 kV AC 50 Hz (lokomotywy mogłyby więc pracować również na liniach szybkich, projektowanych w ramach budowy CPK) i pchać lub ciągnąć zestaw. Oczywiście wymagana jest możliwość rozłączania wagonów, tak, by w razie potrzeby, mogły kursować w krótszych zestawieniach, także bez wagony sterowniczego, jako tradycyjne, wyłącznie ciągnięte przez lokomotywę pociągi. Minimalny okres eksploatacji lokomotyw określono na 30 lat. Co ciekawe – lokomotywy mają mieć możliwość pracy w trakcji podwójnej.
Prędkość? 200 km/h
Oczekiwany układ osi to Bo’Bo’ a dopuszczalny nacisk – mniejszy lub równy 221 kN. Minimalna moc ciągła lokomotyw to 5,5 MW. Podobnie jak wagony, elektrowozy mają mieć dopuszczenie do eksploatacji w Polsce i Czechach. Na czole lokomotyw ma być tablica kierunkowa. Zestawy push-pull mają być przygotowane do kursowania z prędkością nie mniejszą niż 200 km/h.
Ciekawie wyglądać będzie utrzymanie pojazdów. W wypadku lokomotyw będzie za nie (do poziomu P4) odpowiadał producent, ale w składzie serwisu będzie musiało znajdować się 50% pracowników PKP Intercity, zaś w wypadku wagonów „wykonawca będzie zobowiązany do przeszkolenia pracowników zamawiającego w zakresie utrzymania wagonów (...) na poziomach utrzymania P1-P3 a następnie wydania uprawnień dla przedstawicieli zamawiającego w liczbie min. 20 osób. Usługi zestawów mają działać całodobowo w Gdańsku (a nie w Gdyni, gdzie PKP IC ma zaplecze utrzymaniowe), Warszawie, Łodzi i Krakowie.
Kiedy pierwsze dostawy?
Dostawa wszystkich pojazdów objętych zamówieniem ma nastąpić do 31 maja 2026 r., przy czym dostawa 3 lokomotyw, 2 wagonów sterowniczych i 12 wagonów środkowych powinna nastąpić w terminie do 31 grudnia 2023 r. Przed tym PKP Intercity planuje zbadać oczekiwania pasażerów względem nowego taboru.
– PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów w kontekście rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości – poinformowało biuro prasowe PKP Intercity.
O rozpisaniu przetargu informowaliśmy w tekście
"PKP Intercity rozpisało przetarg na piętrowe zestawy push-pull".