W ostatnich dniach PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę aż 46 elektrycznych lokomotyw, które będą prowadzić pociąg z warszawskiego i krakowskiego węzła kolejowego. Sprawdziliśmy ich specyfikację
Zaledwie kilka dni temu PKP Intercity
zapowiedziało zakup 46 elektrowozów do prowadzenia pociągów kategorii IC. Przeczytaliśmy specyfikację techniczną w przetargu.
Lokomotywy tylko na 160 km/h i tylko na Polskę
Pojazdy będą kursować z prędkością maksymalną 160 km/h a ich trwałość określono na 30 lat. Ponadto lokomotywy będą jednosystemowe. Biorąc pod uwagę to, że CPK realizuje projekt budowy linii, gdzie sporo będzie takich z prędkością wyższą niż 160 km/h oraz z innym systemem napięcia, zakup wydaje się nie bardzo wybiegać w przyszłość. Ale głównym zmartwieniem spółki jest teraz to, że potrzeba jej jakichkolwiek lokomotyw w krótkim czasie. A rynek jest w stanie takie pojazdy szybko dostarczyć. Trzeba mieć na uwadze także to, że za około 5 lat zacznie się proces wyłączania z eksploatacji lokomotyw EP09.
PKP Intercity oczekuje udzielenia następujących gwarancji na pojazdy: 6-letnią na trwałość powłok lakierniczych, 10 letnią na „perforacja poszycia pudła każdego z Pojazdów”, 7-letnią na ramy wózków. Spółka wymaga opieki nad pojazdami do poziomu P4 włącznie.
Przewoźnik oczekuje gotowości technicznej nowych elektrowozów na poziomie co najmniej 95,00 % od początku eksploatacji do zakończenia obsługi poziomu P4. Współczynnika niezawodności taboru ma być na poziomie co najmniej 95,00 %. Zamawiający wymaga aby Pojazdy dostarczone zostały do zakładu centralnego w Warszawie i południowy w Krakowie.
Bardzo krótka eksploatacja nadzorowanaPKP Intercity zaplanowało eksploatację nadzorowaną pierwszego pojazdu z serii, ale będzie ona bardzo krótka. Potrwa ona do wykonania pierwszego przeglądu na pierwszym poziomie utrzymania P1 włącznie, licząc od dnia odbioru końcowego.
– Eksploatacja obserwowana ma za zadanie wykrycie i usunięcie wad oraz przyczyn ich występowania w początkowym okresie eksploatacji (…), nie ogranicza postanowień umownych dotyczących późniejszego okresu eksploatacji. Przyczyny stwierdzonych (…) wad wymagających zmian w dokumentacji pojazdu zostaną usunięte poprzez dokonanie odpowiednich zmian w Dokumentacji i w Pojazdach. Kolejne Pojazdy zostaną wyprodukowane w oparciu o zmienioną dokumentację – napisało PKP Intercity. W praktyce do przeglądu P1 pojazd będzie musiał przejechać 20 tysięcy kilometrów. To, w praktyce, potrwa około miesiąca.
– Pojazd musi mieć możliwość rozruchu na torze o nachyleniu miarodajnym do 15‰, z maksymalnym obciążeniem pojazdu 650 ton oraz utrzymanie prędkości 160 km/h na pochyleniu 7 ‰. 2 Nacisk zestawu kołowego na tor ma być mniejsza lub równa 221 [kN], pojazd musi móc potrafić komunikować się prowadzić pociąg z inną lokomotywą tej samej serii. Silniki trakcyjne mają być asynchroniczne, sterowane mikroprocesorowo. Łączna ich moc ma wynieść więcej lub być równa 5 MW. W przypadku uszkodzenia jednego z silników wymagana jest możliwość odłączenia go – czytamy.
Pojazdy będą posiadać urządzenia pokładowe ETCS poziomu L1 i L2 baselin, system diagnostyki pokładowej, przeciwpożarowy system alarmowy, monitoring wizyjny, rejestrator prawny i prędkościomierz elektroniczny. Będą odbiorniki GPS, dostęp do Internetu dla załogi, moduły komunikacji GSM/LTE do wymiany danych.
Krótkie terminy dostawPrzewoźnik oczekuje dostawy wszystkich 46 elektrowozów w terminie do 26 miesięcy od daty podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu winna nastąpić nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Jest więc szansa na to, że nowe lokomotywy zaczną kursować z pasażerami od końca 2024 roku.
PKP Intercity oceni oferty z uwzględnieniem poniższych kryteriów:
Cena pojazdu – 60 punktów, Stawka za świadczenie usług utrzymania – 10 punktów, termin dostawy pierwszego pojazdu – 10 punktów, termin dostawy wszystkich pojazdów – 10 punktów, okres gwarancji jakości i rękojmi na każdy z pojazdów, oprogramowanie oraz sporządzoną dokumentację – 5 punktów, maksymalna liczba zdarzeń powodująca utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w cyklu 250 000 km – 5 punktów.