Samorząd Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na wykonanie i dostawę co najmniej pięciu elektrycznych pociągów. Poznaliśmy specyfikację zamówienia. Według niej pierwsze pojazdy mogą zostać dostarczone jeszcze w tym roku.
Urząd Marszałkowski
ogłosił przetarg na wykonanie i dostawę pięciu sztuk pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie można będzie rozszerzyć w przyszłości o kolejnych pięć takich pojazdów – na mocy prawa zamówień publicznych. Województwo pomorskie zaznacza, że warunkiem rozszerzenia zamówienia jest pozyskanie dodatkowych środków finansowych. Szacowana wartość zamówienia dla 10 pojazdów to 205 mln zł netto.
Według specyfikacji prędkość maksymalna pociągów ma wynosić 160 km/h. Pojazdy będą mieć 195 miejsc siedzących stałych oraz minimum 30 miejsc siedzących uchylnych, liczba miejsc stojących ma być obliczona według parametru 4 osoby na metr kw. Znajdą się w nich po dwie toalety, w tym jedna przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pociągach będzie sieć Wi-Fi, klimatyzacja, system zliczania pasażerów, system informacji wizualnej i akustycznej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny.
Dużo miejsca dla rowerówMaksymalna długość pojazdów to 100 metrów. Województwo określiło układ osi nowych pociągów: Bo'2'2'2'2'Bo'. Do tego ezety mają mieć 8 par dwupłatowych drzwi na każdej stronie pojazdu o prześwicie nie mniejszym niż 1300 mm. W specyfikacji znajdziemy dwustopniowe usprężynowanie, z drugim stopniem pneumatycznym. Wysokość podłogi w strefie wejścia dla pasażerów ma wynosić 760 ± 50 mm. Każdy ezet trzeba wyposażyć w stopnie ruchome (wysuwane) umożliwiające wejście bądź wyjście z peronów o niższej wysokości, np. 300 mm z każdych drzwi oraz wysuwane podesty niwelujące szczelinę pomiędzy krawędzią podłogi w pojeździe a krawędzią peronu o wysokości 760 mm ngs.
Pojazdy muszą być zgodne z TSI. Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia na własny koszt szkolenia z zakresu utrzymania i eksploatacji elektrycznych zespołów trakcyjnych. Urzędnicy chcą też trzyletniej gwarancji na pojazdy, a przegląd P5 ma być potrzebny nie częściej niż co 3 000 000 km lub 18 lat.
Przestrzeń ma być dostosowana do potrzeb m.in. rowerzystów: – Pasażerowie coraz chętniej łączą przejazdy koleją z jazdą rowerem. I to zarówno przejazdy rekreacyjne, jak i te codzienne – w drodze do szkoły czy pracy. Dlatego chcemy, żeby w każdym z zakupionych pojazdów było minimum 20 miejsc rowerowych – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Jeszcze w tym roku? Niekoniecznie Województwo pomorskie podało w komunikacie, że pierwsze dwa pojazdy zostaną dostarczone już pod koniec bieżącego roku. W rzeczywistości jednak wcale nie musi tak być – termin dostawy dwóch pierwszych sztuk stanowi kryterium oceny ofert i jest uzależniony od deklaracji wykonawcy. Jeżeli zwycięzca nie skróci terminu, będzie musiał dostarczyć pociągi do 30 września przyszłego roku. Dwie kolejne sztuki mają być gotowe do 30 października 2019 roku – lub wcześniej, o ile tak zadeklaruje wykonawca. Piąty pojazd można dostarczyć do końca września 2020 roku.
Za krótszy termin dostawy dwóch pierwszych pojazdów można otrzymać 9 proc. punktów, za skrócenie dostawy kolejnych dwóch – 5 punktów. Wskaźnik długości niskiej podłogi decyduje o ocenie w ośmiu procentach, a wskaźnik niezawodności technicznej – w 10 procentach. Pozostałe 60 procent oceny podyktuje cena.
Pojadą do Słupska i Elbląga, potem może po PKM
Jak informuje urząd, nowe pociągi będą jeździć na trasach: Słupsk – Lębork – Wejherowo – Gdynia Główna oraz Elbląg – Malbork – Tczew – Gdańsk Główny – Gdynia Główna/ Gdynia Chylonia. W ramach projektu zakłada się również ewentualną możliwość obsługi innych linii komunikacyjnych (
po ich elektryfikacji): Gdańsk Główny/ Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, Kościerzyna – Gdynia Główna oraz (Sierakowice) Kartuzy – Gdańsk Wrzeszcz/ Gdańsk Główny.