Pesa Bydgoszcz podała więcej informacji na temat nowych Elfów 2 dla SKM Warszawa. Do stolicy dostarczy 21 takich pojazdów.
O dzisiejszym podpisaniu umowy pomiędzy SKM Warszawa a Pesą
jako pierwszy poinformował "Rynek Kolejowy". Dzięki
wygraniu konkursu CUPT warszawski przewoźnik kupi 21 pojazdów Elf 2, a także zrefinansuje budowę bazy na warszawskich Szczęśliwicach. – To największy zakup w historii naszego kolejowego przewoźnika – podkreśliła Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. Wartość zamówienia podstawowego to 310 532 008 mln zł netto.
Do Warszawy, w ciągu 2 lat od podpisania umowy, trafi 13 pociągów – 8 pięcioczłonowych i 5 czteroczłonowych. Podstawowe zamówienie obejmuje także dostawę symulatora jazdy, przeszkolenie pracowników oraz wykonywanie wszelkich niezbędnych przeglądów i napraw przez okres piętnastu lat. Natomiast do końca 2023 roku stołeczny przewoźnik otrzyma pozostałe 8 pociągów – 7 pięcioczłonowych i 1 czteroczłonowy. Od 2007 roku miasto zakupiło dla SKM 28 nowoczesnych pociągów za kwotę ponad 474 mln złotych: 15 z nich zakupiono (14WE – 2 szt., 27WE – 13 szt.), a kolejnych 13 wyleasingowano (19WE – 4 szt., 35 WE – 9 szt.).
Internet i USB na pokładzieJak dodała Renata Kaznowska, Elfy 2 będą pierwszymi w SKM pociągami z bezpłatnym dostępem do Internetu dla pasażerów. – Elfy 2 będą klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostaną wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, kasowniki, automaty biletowe, hotspoty Wi-Fi, ładowarki USB oraz defibrylatory AED – dodaje Krystyna Pękała, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.
Więcej informacji na temat nowych pojazdów przekazał producent – Pesa Bydgoszcz. Producent podkreśla, że jako jeden z pierwszych wprowadził do produkcji pojazdy spełniające normy bezpieczeństwa i wytrzymałości (EN 12663-1 oraz PN-EN 15227) przy trwałości konstrukcji 30 lat. – Jest to własne, opatentowane rozwiązanie – podkreśla Pesa.
Pobierz infografikę w oryginalnym rozmiarze [pdf]
Zdaniem Pesy Elf 2 charakteryzuje się „ciekawym designem, nowoczesnymi, jednoprzestrzennymi, klimatyzowanymi wnętrzami oraz dynamicznym systemem informacji liniowej. Pojazdy wyposażone są w interkom zapewniający komunikację podróżnych z maszynistą oraz systemy emisji reklam i zliczania pasażerów. Oprócz wspomnianego już Wi-Fi podróżni znajdą też gniazdka ładowania USB, automaty do sprzedaży biletów i oczywiście kasowniki.
Ezety wyposażone zostaną w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, nowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżąco śledzić pracę pojazdu, co ma poprawić niezawodność i skrócić czas reakcji serwisu.
Do 160 km/h
Prędkość eksploatacyjną przewidziano na 160km/h, pojazdy zaprojektowano z uwzględnieniem dużych potoków pasażerskich charakteryzujących Aglomerację Warszawską – dlatego wnętrze zaplanowano w układzie typu "metro". Pojazdy będą spełniały wymogi normy TSI PRM. W każdym pojeździe przewidziano dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz odpowiednie oznakowanie i rampy wjazdowe. W pojazdach przewidziano ponadto dwa miejsca na wózki dziecięce, 8 miejsc na rowery oraz miejsca na większy bagaż.
Podstawowe parametry techniczne: