- Nadrzędnym celem Kolei Zagłębia Miedziowego ma być umożliwienie tworzenia kolei aglomeracyjnej w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, który który – z racji wysokiego uprzemysłowienia – odznacza się bardzo dużym natężeniem ruchu kołowego - informuje urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego.
Niespełna rok temu "Rynek Kolejowy" poinformował o tym, że
ma powstać studium lokalizacyjne dla nowego połączenia kolejowego łączącego Lubin Górniczy z Głogowem przez Polkowice. Projekt nabrał dynamiki w ubiegłym miesiącu, kiedy członek zarządu Tymoteusz Myrda poinformował, o wpisaniu inwestycji do Krajowego Programu Kolejowego. Zrobił to prawdopodobnie przedwcześnie, bo dokument nie został jeszcze zaktualizowany, ale Ministerstwo Infrastruktury
potwierdziło możliwość realizacji tego projektu w oparciu o środki unijne kolejnej perspektywy.
Niedawno Koleje Dolnośląskie zaprezentowały proponowany schemat przebiegu połączeń Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego (można go zobaczyć w galerii tekstu). O szczegółowe wyjaśnienia poprosiliśmy Urząd Marszałkowski województwa.
Samorządy widzą szereg korzyści w kolei
Jak informuje Adrianna Machalica z biura prasowego urzędu, Koncepcja przebiegu tej linii nie została jeszcze opracowana. - Wstępnie określone zostały możliwe jej przebiegi, wskazane w opracowanym w zeszłym roku studium lokalizacyjnym włączenia miasta Polkowice w sieć kolejową, ale żaden z nich nie został przeanalizowany w ramach studium wykonalności linii, nie mogą być więc jeszcze przedstawiane jako faktyczne koncepcje. Takie analizy będą dopiero wykonywane - wyjaśnia.
Jak dodaje, nadrzędnym celem Kolei Zagłębia Miedziowego ma być umożliwienie tworzenia kolei aglomeracyjnej w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym, który który – z racji wysokiego uprzemysłowienia – odznacza się bardzo dużym natężeniem ruchu kołowego. - Możliwość szybkiego i częstego poruszania się między większymi ośrodkami miejskimi zapewniałaby – jak w przypadku każdej kolei aglomeracyjnej – większy dostęp do rynku pracy, edukacji, usług zdrowotnych, sportowych i kulturalnych itp., przy jednoczesnym ograniczeniu emisji zanieczyszczeń i hałasu oraz zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa podróży. Te korzyści dostrzegają same samorządy, czego przejawem jest ich zainteresowanie udziałem w budowaniu KZM – podkreśla przedstawicielka UMWD,
Realizacja po stronie... rządu
Urząd przyznaje, że szczegółowy harmonogram budowy linii nie został jeszcze opracowany. - Poszczególne etapy tworzenia koncepcji i przygotowania studium wykonalności wraz z decyzją środowiskową planowane jest do sfinansowania z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Szczegółowy podział zadań i związanych z tym wydatków będzie ustalany w stosownych porozumieniach - informuje UMWD. Co istotne, urząd założył, że realizacja inwestycji będzie spoczywać na stronie rządowej.
Urząd potwierdza plany wpisania inwestycji do Krajowego Programu Kolejowego, celem wykonania niektórych etapów zadania do końca 2023 r. Złożono również wniosek do programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Starania dotyczą wszystkich programów, nawet tych, które jeszcze nie zostały ogłoszone, a mogą się pojawić w nowym budżecie Unii Europejskiej - podsumowuje Adrianna Machalica.