28 lutego 2017 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna, po burzliwym przetargu, podpisała z nowosądeckim Newagiem umowę na dostawę pierwszych Impulsów drugiej generacji dla polskiego klienta. 18 czerwca 2018 pokazano pierwszy zbudowany pojazd. Mieliśmy okazję dokładnie mu się przyjrzeć.
To pierwsza publiczna prezentacja nowych pociągów dla ŁKA. Od razu widać, że Newag wyciągnął wnioski z, i tak bardzo udanej, konstrukcji Impulsa pierwszej generacji. Czym różni się Impuls 2 od poprzednika?
Dłuższy, lżejszy i ma być tańszy w utrzymaniu
Przede wszystkim każdy człon Impulsa 2 dla ŁKA (jest to pojazd trójczłonowy) jest dłuższy o 60 cm niż w Impulsie pierwszej generacji. To niewiele, ale pozwala zabrać na pokład kilkunastu pasażerów więcej. Co istotne – pomimo wydłużenia członów ograniczono ich wagę. Zmieniła się także konstrukcja kabiny oraz wygląd czoła pojazdu. Poza walorami estetycznymi, przyniosło to korzyść w postaci jeszcze lepszego miejsca pracy maszynisty, dysponującego też lepszą widocznością.
– Nowy Impuls w przyszłości będzie mógł być bimodalny, dzięki modułowości konstrukcji. Naszym celem była taka budowa Impulsa 2, aby zwiększyć cykle międzyprzeglądowe, aby stał się mniej wymagający i kosztowny w utrzymaniu. Pojazd otrzymał też informację pasażerską najnowszej generacji – mówił Maciej Górowski, kierownik badań i rozwoju w Newagu.
Świetne wnętrze
W środku pociąg robi rewelacyjne wrażenie. Bardzo dbała o to ŁKA umieszczając w Nowym Sączu na stałe aż dwóch komisarzy do patrzenia na ręce producentowi. Impuls 2 jest wykończony w sposób, którego nie powstydził by się żaden światowej klasy producent taboru. Próbowaliśmy wyszukać jakieś niedoróbki produkcyjne jednak okazało się to bezskuteczne. Materiały wykończeniowe na które składa się sufit, podłogi, ściany boczne, są wysokiej jakości, fotele są bardzo przyzwoite i oferują bardzo dużo miejsca na nogi. Silną stroną ezt jest spora ilość światła, które wpada do pojazdu, ciekawie wyglądają podsufitowe panele z oświetleniem. Nasze subiektywne zdanie jest takie, że to chyba najładniejszy pojazd, jaki wyjechał z nowosądeckiej fabryki.
ŁKA zażyczyła sobie montażu kurtyn powietrznych przy wejściach które zadbają o komfort termiczny pociągów w upały i zimą. W ezt jest oczywiście miejsce dla wózków inwalidzkich oraz rowerów (uchwyty są trzy, ale rowerów zmieści się w tej przestrzeni przynajmniej dwa razy więcej). Niesamowite jest miejsc dla rodziców z dziećmi z grą planszową wbudowaną w stolik, z obrotową, na stałe zamontowaną kostką do gry. Jest też automat biletowy.
Teraz pociąg trafi na testy w pobliżu Krakowa, później pojedzie do Żmigrodu, aby zdobyć homologacje do kursowania z pasażerami – powiedział Józef Michalik, wiceprezes Newagu.
Długa historia przetarguPrzetarg na 14 pociągów regionalnych dla ŁKA miał kilka zwrotów akcji. Najpierw dostawcą miał być Stadler, ale wybór ten został unieważniony i łódzki operator podpisał umowę z Newagiem. Przeciwko temu protestował Stadler, a ostatecznie sprawa ma swój finał w sądzie (więcej na ten temat można przeczytać
tutaj.
Impulsy 2 mają 65 metrów długości (są trójczłonowe). Mogą rozpędzić się do 160 km/h, na pokładzie mają zainstalowany system ETCS poziomu II. Pierwsze 4 ezt mają rozpocząć kursowanie najpóźniej od grudnia 2018, kolejnych 10 sztuk musi dojechać do zamawiającego do połowy 2019 r.
Zamówienie obejmuje dostawę jednostek oraz usługę ich utrzymania do poziomu P4 przez 12 lat od momentu dostarczenia (do połowy 2029 r.). W przetargu założono, że pociąg ma wytrzymać 35-letnią eksploatację, lub przejazd 4 milionów kilometrów. Wszystkie pociągi wraz z usługą kosztowały 266 mln zł.