Partnerzy serwisu:
Prawo

Jaki jest „rozsądny zysk” operatora transportu zbiorowego?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wś, Rynek Kolejowy, 27 czerwca 2011

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Jaki jest „rozsądny zysk” operatora transportu zbiorowego?
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia z dnia 13 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu określenia wysokości rozsądnego zysku przysługującego operatorowi publicznego transportu zbiorowego.

Rozporządzenie stanowi wykonanie dyspozycji zawartej w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym poprzez szczegółowe uregulowanie zasad ustalania rekompensaty w odniesieniu do poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, zgodnie z ww. ustawą minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, sposób określenia wysokości rozsądnego zysku, mając na uwadze:

1) rodzaj transportu,
2) kapitał, od którego należy liczyć wysokość rozsądnego zysku,
3) konieczność zapobiegania nadmiernemu poziomowi rekompensaty.

Rozporządzenie przenosi do polskiego systemu prawnego pojęcie „rozsądnego zysku”, jakim posługuje się załącznik do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r., dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007 r., str. 1; dalej: rozporządzenie nr 1370/2007). Jednocześnie należy wskazać, że rozporządzenie nr 1370/2007 nie wskazuje zasad określenia wysokości rozsądnego zysku. Zatem istnieje potrzeba doprecyzowania i uszczegółowienia powyższego zagadnienia poprzez regulacje krajowe.

Istotą rozporządzenia jest szczegółowe określenie sposobu ustalania wysokości rozsądnego zysku przez operatora publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z Załącznikiem do rozporządzenia nr 1370/2007 rozsądny zysk stanowi element rekompensaty. Zgodnie ustawą o publicznym transporcie zbiorowym finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej może polegać w szczególności na przekazaniu operatorowi rekompensaty z tytułu:

a) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym lub
b) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora, o ile zostały ustanowione lub
c) poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Operatorowi przysługuje rekompensata, jeżeli wykaże, że podstawą poniesionej straty z tytułu realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego są utracone przychody i poniesione koszty proporcjonalnie do poniesionej straty. Stosownie natomiast do art. 52 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym operatorowi przysługuje rozsądny zysk, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia nr 1370/2007, w ramach rekompensaty w części dotyczącej poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym wysokość rozsądnego zysku należy ustalać w taki sposób, aby zapobiegać nadmiernemu poziomowi rekompensaty. Rozporządzenie zawiera zatem regulacje nakazujące obliczanie rozsądnego zysku od skorygowanej wartości kapitału zaangażowanego, który stanowią wyłącznie aktywa wymienione w rozporządzeniu, wycenione w wartościach bieżących, które nie są obciążone żadnymi zobowiązaniami i które zostały zakupione wyłącznie z majątku operatora.

Ponadto w celu zapobiegania nadmiernemu poziomowi rekompensaty przyjmuje się, iż stopa rozsądnego zysku dla przedsięwzięć transportowych wynosi nie więcej niż 6 proc. (w transporcie kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo – terenowym, morskim oraz w żegludze śródlądowej) oraz nie więcej niż proc. (w transporcie drogowym).

Zgodnie z projektem, rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Projekt ustawy: 49 proc. zniżki dla młodzieży szkolnej, 51 proc. dla studentów

Prawo i polityka

Projekt ustawy: 49 proc. zniżki dla młodzieży szkolnej, 51 proc. dla studentów

mg, Rynek Kolejowy, 28 września 2010 28 września 2010

Ministerstwo Finansów chce zmusić miasta do cięć w inwestycjach

Prawo i polityka

Ministerstwo Finansów chce zmusić miasta do cięć w inwestycjach

Rzeczpospolita, 7 kwietnia 2011 07 kwietnia 2011

Prześluga: Ograniczenie wydatków miast nie musi zaszkodzić kolejom

Biznes

Prześluga: Ograniczenie wydatków miast nie musi zaszkodzić kolejom

jm, Rynek Kolejowy, 7 kwietnia 2011 07 kwietnia 2011

Szczecin protestuje przeciw limitom deficytu

Prawo i polityka

Szczecin protestuje przeciw limitom deficytu

Gazeta Wyborcza, 19 kwietnia 2011 19 kwietnia 2011

Kraków również protestuje przeciw planowi ministra Rostowskiego

Prawo i polityka

Kraków również protestuje przeciw planowi ministra Rostowskiego

Gazeta Krakowska, 18 kwietnia 2011 20 kwietnia 2011

Pracodawcy RP: Rząd strzela sobie w kolano

Biznes

Pracodawcy RP: Rząd strzela sobie w kolano

Pracodawcy RP, 26 kwietnia 2011 26 kwietnia 2011

Zobacz również:

Projekt ustawy: 49 proc. zniżki dla młodzieży szkolnej, 51 proc. dla studentów

Prawo i polityka

Projekt ustawy: 49 proc. zniżki dla młodzieży szkolnej, 51 proc. dla studentów

mg, Rynek Kolejowy, 28 września 2010 28 września 2010

Ministerstwo Finansów chce zmusić miasta do cięć w inwestycjach

Prawo i polityka

Ministerstwo Finansów chce zmusić miasta do cięć w inwestycjach

Rzeczpospolita, 7 kwietnia 2011 07 kwietnia 2011

Prześluga: Ograniczenie wydatków miast nie musi zaszkodzić kolejom

Biznes

Prześluga: Ograniczenie wydatków miast nie musi zaszkodzić kolejom

jm, Rynek Kolejowy, 7 kwietnia 2011 07 kwietnia 2011

Szczecin protestuje przeciw limitom deficytu

Prawo i polityka

Szczecin protestuje przeciw limitom deficytu

Gazeta Wyborcza, 19 kwietnia 2011 19 kwietnia 2011

Kraków również protestuje przeciw planowi ministra Rostowskiego

Prawo i polityka

Kraków również protestuje przeciw planowi ministra Rostowskiego

Gazeta Krakowska, 18 kwietnia 2011 20 kwietnia 2011

Pracodawcy RP: Rząd strzela sobie w kolano

Biznes

Pracodawcy RP: Rząd strzela sobie w kolano

Pracodawcy RP, 26 kwietnia 2011 26 kwietnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5