Multiconsult Polska opracowuje dokumentację przygotowawczą dla projektu, który ma doprowadzić do poprawy przepustowości linii helskiej. Można już wziąć udział w konsultacjach społecznych w sprawie inwestycji. Prowadzone są on-line.
Multiconsult Polska prowadzi konsultacje społeczne do 31 stycznia.
Można w nich wziąć udział tutaj. Chodzi o projekt pod nazwą „Poprawa przepustowości na linii 213 Reda – Hel”, który realizowany jest w ramach RPO województwa pomorskiego na lata 2014–2020.
Cztery opcje do rozważeniaKonsultacje są okazją do poznania opinii i zebrania ewentualnych sugestii w celu dopasowania infrastruktury kolejowej do oczekiwań społecznych w ramach planowanej inwestycji. Przewidziano cztery jej opcje (poza pierwszą – bezinwestycyjną). Rozważana jest dobudowa mijanek, budowa nowych przystanków osobowych (m.in. Reda Rekowo Żelistrzewo, Swarzewo, Hel Bór), budowa drugiego toru na niektórych odcinkach i wreszcie: elektryfikacja.
rys. Maciej Dutkiewicz
Wszystko to miałoby pomóc w lepszym przygotowaniu linii do przewozów, zwłaszcza w sezonie letnim, gdy z linii korzysta nie tylko Polregio, ale i PKP Intercity a nawet Arriva RP. Ostatni wariant – elektryfikacja –
ma swoich zwolenników i przeciwników. Są też pomysły alternatywne dla niej,
jak na przykład "uwodorowienie linii". Inną opcją mogłoby być kursowanie po linii 213 zespołów trakcyjnych z bateriami zamiast silników diesla.
Modernizacja po modernizacji
Warto przypomnieć, że poprzednia modernizacja linii helskiej, warta 220 milionów złotych,
zakończyła się w 2015 roku. Położono wówczas nowe tory, przebudowano stację Hel, zbudowano nowy system sterowania ruchem kolejowym i zmodernizowano przystanki oraz przejazdy w poziomie szyn. Te prace
okazały się jednak niewystarczające dla poprawy przepustowości linii, która zwłaszcza w sezonie letnim, jest
niezwykle zatłoczona.
Prace nad wariantem, który urząd marszałkowski
uzgodni z PKP PLK, mają rozpocząć się po 2023 roku. Na razie nie wiadomo, ile będą kosztować i z jakich funduszy zostaną przeprowadzone.