Jak zauważa w swojej interpelacji posłanka Krystyna Sibińska, linia 367 łącząca Gorzów Wielkopolski ze Zbąszynkiem, mogłaby mieć większe znaczenie dla komunikacji Gorzowa z resztą kraju. Ze Zbąszynka można jechać do Poznania i Zielonej Góry, ale niewiele pociągów korzysta z tej możliwości.
Zdaniem posłanki linia kolejowa, po której składy wagonowe mogą jeździć z prędkością 80 km/h, a autobusy szynowe o 20 km/h szybciej, zyskałaby bardzo na dalszym podniesieniu parametrów i elektryfikacji.
– W ocenie instytucji i osób zgłaszających się do mojego biura poselskiego linia kolejowa 367 nie jest należycie wykorzystywana, a gdyby została zelektryfikowana, mogłaby stanowić najlepszy i najszybszy korytarz łączący Gorzów i północną część województwa lubuskiego z Poznaniem i Warszawą – pisze do Ministerstwa Infrastruktury posłanka i zadaje szereg pytań dotyczących jej przyszłości.
Rzeczywiście, linia nie jest mocno eksploatowana. Na przykład, obecnie kursuje po niej z Gorzowa Wielkopolskiego 5 autobusów szynowych, które kończą swój bieg dalej – w Zielonej Górze. Linia 367 to bowiem podstawowa trasa dla pociągów, które łączą dwie stolice jednego województwa (zdecydowanie dużo łatwiej podróżuje się między nimi autem czy nawet autobusem). W sezonie letnim 2019 z linii korzystają także dwa pociągi PKP Intercity, z których pierwszy, po dołączeniu lokomotywy elektrycznej, jedzie dalej w kierunku Poznania, Warszawy i Białegostoku, a drugi przez Poznań i Warszawę do Lublina.
– W obecnej perspektywie w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku nie są prowadzone żadne prace dotyczące elektryfikacji linii 367 na odcinku Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski – odpowiada jednak Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Zapowiada jednak prace w przyszłości.
– Sygnalizuję, że linia 367 Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski jest wymieniona w Koncepcji CPK (…) przygotowania jako element szprych CPK – Gorzów Wielkopolski. Z uwagi na powyższe zakres ewentualnych prac inwestycyjnych na tej linii uzależniony będzie od dalszej realizacji ww. koncepcji. Realizacja prac w ramach CPK miałaby znacznie szerszy zakres niż ew. rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej – poinformował minister.
Warto zaznaczyć, że podstawowym ciągiem transportowym w kierunku Warszawy jest wciąż dla Gorzowa Wielkopolskiego trasa przez Krzyż. Linia ta, na odcinku od Kostrzyna do Piły będzie modernizowana,
o czym piszemy tutaj.