Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Jak wygląda produkcja Tramino dla Brunszwiku?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Jak wygląda produkcja Tramino dla Brunszwiku?
Solaris realizuje kolejny kontrakt tramwajowy na rynek niemiecki. Do Brunszwiku trafiły pierwsze z osiemnastu pojazdów zamówionych przez przedsiębiorstwo komunikacyjne Braunschweiger Verkehrs-AG. Pasażerów powinny zacząć wozić przed końcem roku, po uzyskaniu homologacji. O procesie powstawania tramwajów w miesięczniku "Rynek Kolejowy" opowiada Paweł Stankiewicz, dyrektor produkcji.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jak wygląda produkcja tramwaju dla Brunszwiku?

Paweł Stankiewicz, dyrektor Produkcji Pojazdów Szynowych, Solaris Bus & Coach: Jak w przypadku budowy każdego tramwaju pierwszy etap to spawanie szkieletu, tzw. pudła tramwajowego oraz ram wózków. Oba procesy odbywają się w naszym zakładzie w Środzie Wielkopolskiej. Następnie konstrukcja pokrywana jest powłoką antykorozyjną i jest „wyśrutowana”.  Tak przygotowany szkielet przyjeżdża  do Poznania do zakładu na ulicy Wieruszowskiej, gdzie odbywa się dalszy etap produkcji. Tutaj całkowicie zabudowujemy szkielet do  mechanicznie gotowego pojazdu – ze wszystkimi komponentami potrzebnymi do normalnego funkcjonowania tramwaju. W tym zakładzie przeprowadzamy wszystkie prace do testów statycznych włącznie, czyli załączenia zasilania, uruchomienia systemów wszelkiego rodzaju, które można sprawdzić podczas postoju pojazdu. Tak przygotowane tramwaje transportujemy do miejsca przeznaczenia, gdzie przechodzą testy dynamiczne na torach u klienta.

Czy udało się zoptymalizować proces produkcji względem tramwaju do Jeny?

Dokonujemy ciągłego procesu optymalizacji produkcji. Bazujemy na doświadczeniu zebranym podczas produkcji poprzednich pojazdów. Widzimy miejsca, w których mieliśmy wąskie gardła. Teraz je eliminujemy. Odpowiednio wcześniej zauważamy zagrożenia, które mogłyby opóźnić termin realizacji i przeciwdziałamy im.

W przypadku Jeny produkcja była obarczona dosyć dużymi ograniczeniami czasowymi – musieliśmy zbudować pojazdy od podstaw, zupełnie inne niż te jeżdżące w Poznaniu, choć oczywiście zaadaptowaliśmy również procesy z produkcji Tramino Poznań.

Na ile Tramino Brunszwik różni się od Tramino Jena?

Tramwaj dla Brunszwiku ma przede wszystkim jeden człon więcej, jest jednokierunkowy, a nie dwukierunkowy. Technologia budowy jest podobna – szkielet stalowy, zabezpieczony antykorozyjnie, oklejany, z dachem wklejanym jak w Jenie. Takie samo jest przeniesienie napędu – z silników montowanych na pudłach przez wał na wózek i poprzez zespół przekładni na koła. Różnicą jest system anty-knig, czyli system wykrywający wężykowanie pojazdu i tym samym – stabilizujący tor jazdy. System ten jest dedykowany dla pojazdów o takiej kinematyce ruchu, jaką mają tramwaje dla Brunszwiku. Nowością są superkondensatory, które jak dotąd montowaliśmy tylko w naszym prototypie jeżdżącym po Poznaniu.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5