Urząd Transportu Kolejowego zbadał, w jakim stopniu przewoźnicy w 2019 r. wywiązali się z obowiązku posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w ustalonej prawem wysokości. Wszyscy przedsiębiorcy spełnili minimalne wymagania w tym zakresie, co stanowi poprawę względem 2018 r.
Z analizy wykonanej przez UTK wynika, że wszyscy licencjonowani przewoźnicy kolejowi wykonujący regularnie przewozy wypełnili przewidziany w art. 46 ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym obowiązek zabezpieczenia odpowiedzialności cywilnej prowadzonej działalności. Minimalne wymagania to: 100 000 euro dla operatorów kolei wąskotorowej, 250 000 euro dla przewoźników wykonujących przewozy po infrastrukturze, której są zarządcą i 2,5 mln euro dla pozostałych przewoźników.
W grupie przewoźników podlegających obowiązkowi ubezpieczenia działalności w wysokości stanowiącej równowartość w złotych 2,5 mln euro, ponad połowa podmiotów (51%) ubezpieczyła się na kwotę wyższą od obowiązkowego minimum. Średnia ubezpieczenia dla wszystkich przewoźników wyniosła 34 mln zł, dla przewoźników pasażerskich 57,5 mln zł, a dla przewoźników towarowych – 30,5 mln zł.
Przewoźnicy pasażerscy ubezpieczeni na kwoty wyższe od 100 mln zł zrealizowali w 2019 r. 73% pracy przewozowej, natomiast przewoźnicy towarowi ubezpieczeni na takie sumy zrealizowali prawie 53% ogólnej pracy przewozowej.
– Obserwuję zwiększającą się świadomość przewoźników kolejowych w zakresie wymaganego zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej. Przepisy ustanawiają optymalne minimum ubezpieczenia niezbędne dla prowadzenia działalności przewozowej. Jednak część przewoźników świadomie zwiększa sumę zabezpieczenia biorąc pod uwagę zakres swojej działalności – podsumowuje dr Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Termin powstania obowiązku ubezpieczenia przewoźnika kolejowego oraz minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia określa rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie ubezpieczenia przewoźnika kolejowego z dnia 25 maja 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1033).
W umowach ubezpieczenia zawartych w euro powinna znaleźć się informacja o kursie wykorzystanym do przeliczania wysokości sumy gwarancyjnej. Zgodnie z pkt. 2 tego rozporządzenia, kwota sumy gwarancyjnej ustalana jest przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta. W dalszym ciągu znaczna część przewoźników decydujących się na ubezpieczenie w najniższej dopuszczalnej wysokości nie informuje o kursie stosowanym do ustalania wartości polisy ubezpieczeniowej.
Szczegóły dostępne są w opracowaniu UTK „Badanie
poziomu zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych, 2019”.