Partnerzy serwisu:
Biznes

Jak rozwinąć konkurencję na torach? Wyjątkowy raport już do pobrania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
15-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Fundacja ProKolej wydała Przewodnik otwarcia rynku kolejowych przewozów pasażerskich. Dokument, który jest świetnym podsumowaniem tego, po co i jak rozwinąć konkurencję na polskiej kolei, zostanie oficjalnie zaprezentowany dziś w sejmie.

Autorami raportu są: prof. uczelni dr hab. Stefan Akira Jarecki, dr Jakub Majewski oraz Krzysztof Ruciński. – Co Polacy tracą na braku konkurencji na torach? Z jakich doświadczeń Czech, Szwecji czy Niemiec możemy skorzystać? Jak krok po kroku otworzyć polski rynek kolejowy tak, by było to skuteczne? – tego można się dowiedzieć z lektury raportu – zachęcali dziś w Warszawie autorzy.

Oficjalna premiera nastąpi jeszcze dziś, podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.

Opracowanie podzielone jest na siedem rozdziałów i porusza następujące tematy:
  • Demonopolizacja kolei w Europie
  • Dobre praktyki zagraniczne
  • Niedobre praktyki krajowe
  • Jak otworzyć rynek przewozów pasażerskich w Polsce?
  • Formuła dla przewozów z dofinansowaniem publicznym
  • Formuła dla przewozów komercyjnych
  • Potencjał rozwojowy i finansowy rynku
  • 10 zasad otwarcia rynku na konkurencję

Konkurencja przynosi korzyści pasażerom i kolei

W środku znajdziemy m. in. 23 rysunki, 12 tabel i 19 ramek eksperckich. Jest również podsumowanie menedżerskie. – Konkurencja to mechanizm, który leży u podstaw gospodarki rynkowej i jest powszechnie akceptowanym standardem w większości sektorów gospodarki w Polsce. Dlatego trudno znaleźć uzasadnienie, czemu na rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymujemy monopol i realizujemy reformy oparte głównie o kolejne przekształcenia dawnego monopolisty – piszą autorzy, dodając, że pomimo znacznych środków zainwestowanych w polską kolej, efekty wzrostu potoków podróżnych uzyskano jedynie w segmencie przewozów aglomeracyjnych oraz w nielicznych województwach obsługiwanych przez nowych przewoźników. W pozostałych regionach, nawet duże inwestycje infrastrukturalne i taborowe nie zrewolucjonizowały oferty przewozowej, a zakres usług pozostał na niezmienionym poziomie.

Zdaniem autorów, główną przyczyną tej sytuacji jest kontrast pomiędzy poziomem budżetu organizatorów przewozów a stawkami, jakich oczekują przewoźnicy za każdy kilometr uruchomionego połączenia. – Doświadczenia i przykłady z wielu rynków kolejowych Europy, wskazują że jedynym trwałym mechanizmem, który pozwala urealnić poziom kosztów w sektorze kolejowym jest presja ze strony konkurentów. Dopiero w sytuacji konfrontacji z nowymi podmiotami dotychczasowe monopole zaczynają reagować na potrzeby klientów i dzięki niej weryfikują swoje oczekiwania wobec organizatorów finansujących usługi, jak i pasażerów – piszą autorzy. Jak dowodzą. Rywalizacja rynkowa sprawia, że nawet w krajach o najwyższych standardach rynkowych i dyscyplinie budżetowej efektywność wydatków publicznych rośnie. Co więcej, nowi przewoźnicy wcale nie wypychają dotychczasowych, ale mobilizują ich do poprawy efektywności. Rezultatem są wymierne korzyści zarówno dla pasażerów i budżetów publicznych.

Raport wydała Fundacja Prokolej w ramach serii "Masterplan dla kolei w Polsce". Można go pobrać bezpłatnie tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Warte uwagi

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Mikołaj Kobryński 26 maja 2023

Ouigo kontra Avlo. Bilety między Barceloną a Madrytem od 5 euro

Pasażer

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Warte uwagi

RegioJet: Praga – Charków na jednym bilecie

Mikołaj Kobryński 26 maja 2023

Ouigo kontra Avlo. Bilety między Barceloną a Madrytem od 5 euro

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5