Lepiej, niż w Skandynawii, gorzej, niż w Niemczech. Takie wyniki dało porównanie sytuacji na kolei w Polsce i wybranych krajach Europy w pierwszym półroczu 2023 r.
Urząd Transportu Kolejowego (UTK) zestawił zebrane dane z tymi, które udostępnił Eurostat (Europejski Urząd Statystyczny). Porównanie polskich wyników wykorzystania kolei pasażerskiej z 25 krajami dało Polsce 6. miejsce w zestawieniu. Najwięcej osób podróżowało pociągami w pierwszej połowie zeszłego roku w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Szwajcarii.
W Niemczech w I półroczu 2023 r. podróż koleją wybrało prawie 1,3 mld. Na tak wysoki wynik wpłynęła z pewnością oferta, którą nasi sąsiedzi uruchomili od maja 2023 r. „Deutschland Ticket”, czyli promocyjny bilet, kosztuje w miesięcznej subskrypcji 49 euro. Upoważnia do korzystania ze wszystkich środków transportu publicznego na terenie tego kraju. Takie rozwiązanie jest kontynuacją wcześniejszej oferty – biletu za 9 euro, który uprawniał do nieograniczonych podróży koleją miejską, podmiejską i regionalną w określonych miesiącach. Ta promocja została wprowadzona w trudnych warunkach rynkowych, wobec rosnących cen paliw i wysokiej inflacji – miała na celu zachęcenie jak największej grupy osób do korzystania z usług kolei.
Niewiele państw zdołało jednak wrócić do poziomu wykorzystania kolei sprzed pandemii koronawirusa. W większości krajów dynamika zmian liczby pasażerów kolei w 2022 r. wobec 2019 r. była ujemna. Na plusie był Liechtenstein, a także Dania, Bułgaria, Słowenia, Polska i Rumunia.
Jak Europa radzi sobie w postpandemicznych czasach i z konkurowaniem z transportem samochodowym? Między innymi o tym można przeczytać w opracowaniu UTK
„Pasażerowie kolei w Polsce na tle Europy”.