Od nowego rozkładu jazdy większość pociągów kursujących z Warszawy do Lublina wróci na swoje zasadnicze trasy przez Warszawę Zachodnią, Centralną i Wschodnią. Czas przejazdu pozostanie podobny, z nielicznymi, pozytywnymi wyjątkami.
Modernizacja linii Warszawa – Lublin została w zasadzie zakończona. Do pełni szczęścia brakuje montażu urządzeń bezpieczeństwa ETCS i ich uruchomienia, ale wkrótce, dzięki nowemu rozporządzeniu możliwe będzie osiąganie prędkości
160 km/h nawet przy jednoosobowej obsadzie maszynisty. Dotyczy to pociągów PKP Intercity.
PKP Polskie Linie Kolejowe, pomimo naszych kilku próśb o konkretne podanie terminu zakończenia wdrożenia ETCS na linii 7 nie jest w stanie wskazać takiej daty. Czytamy, że “termin uruchomienia oraz realizacji testów dynamicznych urządzeń ETCS uzależniony jest od dostępności systemu G-SMR. Testy dynamiczne będą trwały około 7 miesięcy od przekazania Wykonawcy ETCS systemu G-SMR po certyfikacji”.
Większość pociągów do i z Lublina poniżej 2 godzin
Czas przejazdu ze stolicy do Lublina będzie podobny jak dotychczas. Z jednym małym wyjątkiem - popołudniowa IC Bystrzyca odjeżdżająca z Warszawy Zachodniej, na odcinku Warszawa Wschodnia – Lublin pojedzie w rekordowym czasie 1 godziny i 39 minut. Mocną stroną nowego rozkładu jazdy będzie powrót większości pociągów do Lublina na dalekobieżną linię średnicową. Oznacza to, że większość pociągi nie będą zatrzymywać się na stacji Warszawa Gdańska, lecz pojadą przez Warszawę Wschodnią, Centralną i Zachodnią w kierunku do stolicy i z powrotem.
Większość pociągów dystans między Warszawą Centralną a Lublinem Głównym pokona w czasie od 1 godziny i 48 minut do 2 godzin. Wyjątkiem jest IC Górski i Staszic, które będą kursować dłużej. Takt w rozkładzie jazdy z Lublina (stałe końcówki minutowe odjazdów), dla pociągów przez Dęblin i Otwock, pozostanie zachowany. Wciąż takiego taktu będzie dla składów w przeciwną stronę, z Warszawy.
Między Lublinem a Warszawą będzie łącznie 13 pociągów w dobie (14. to międzynarodowy pociąg SKPL do Rawy Ruskiej, ale nie może on zabierać pasażerów na odcinku krajowym). Dwa z nich, jak dotychczas, pojadą przez Siedlce, Radzyń Podlaski i Parczew (IC Czechowicz i TLK Inka). Warto wspomnieć o bardzo przyzwoitym czasie przejazdu IC Czechowicz, który na tej, nieco okrężnej trasie, pojedzie w czasie tylko 2 godzin i 25 minut w stronę Lublina.
Komunikat PKP Intercity o zmianach rozkładu na lubelszczyźnie
Mieszkańcy Lublina będą mogli skorzystać z 15 par połączeń do Warszawy (13 całorocznych i 2 sezonowych), 3 do Krakowa, 5 do Kielc, 4 do Wrocławia i 5 do Katowic. Na tym samym poziomie pozostanie liczba par pociągów całorocznych z/do Terespola i wyniesie 5. Do Warszawy z Chełma będą kursowały 3 pary pociągów.
PKP Intercity zwraca uwagę, że wraz z wdrożeniem nowego rozkładu jazdy zmieni się relacja pociągu IC Górski. Obecnie kursuje on w relacji Szczecin – Rzeszów przez Lublin, a od 10 grudnia pojedzie w wydłużonej relacji ze Świnoujścia, przez Warszawę i Lublin do Zamościa i Hrubieszowa.
Połączenie z Rzeszowem zapewni natomiast IC Zamoyski, który pojedzie z Kołobrzegu, przez Warszawę, Lublin do Rzeszowa. Kursujący na trasie Bydgoszcz – Warszawa pociąg IC Rejewski będzie miał wydłużoną relację do Lublina i zastąpi dotychczas kursujący pociąg IC Konopnicka.
– Pociąg IC Bystrzyca zastąpi pociągi IC Baczyński oraz IC Rubinstein. Zmiany nie wpłyną znacząco na godziny przyjazdów i odjazdów połączeń między stolicą a Lublinem. Ponadto od 10 grudnia Lublin zyska dodatkowe połączenie do Gliwic, dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Morcinek, dotychczas kursującego do Katowic. Natomiast pociąg TLK Roztocze, za sprawą zmienionej trasy, będzie dojeżdżał do Kędzierzyna-Koźla. Nowością będzie także pociąg IC Chełmianin BIS uzupełniający niedzielną ofertę na trasie Lublin – Warszawa. Nowy rozkład jazdy zapewni także mieszkańcom Terespola, Białej Podlaskiej i Siedlec, łatwiejszy dojazd do Łodzi. Pociąg IC Skaryna kursujący do tej pory na trasie Terespol – Warszawa będzie dojeżdżać do Łodzi – pisze PKP Intercity.
Intercity nie wspomina jednak o tym, że międzynarodowy pociąg Batory z Budapesztu zakończy bieg już w Warszawie i nie dojedzie dalej ani do Siedlec ani do Terespola.
W Lublinie pojawi się więcej pociągów IC a mniej TLK. Nową, wyższą kategorię otrzyma pociąg Wyczółkowski relacji Szczecin – Lublin i Czechowicz. Ponadto, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, zmienią się zestawienia części pociągów na trasie Terespol – Warszawa na jednostki ED161 Dart.
– Zapewni to mieszkańcom Terespola komfortową podróż oraz wpłynie na bardziej równomierne rozłożenie połączeń w ciągu doby. Odstęp pomiędzy kolejnymi pociągami PKP Intercity z Terespola do stolicy nie będzie przekraczał 4 godzin – czytamy w komunikacie spółki.