Na początku roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace przy przebudowie białostockiego węzła kolejowego. W ramach inwestycji związanej z Rail Baltiką powstanie też zupełnie nowa stacja Białystok z nową halą peronową.
Prace przy przebudowie istotnych elementów węzła białostockiego
rozpoczęły się w styczniu 2021 roku. To element budowy Rail Baltiki na odcinku Czyżew – Białystok. Budowa nowej stacji, wraz z peronami i, co jest nowością, budową hali peronowej, musi się zakończyć w końcu 2023, aby można było rozliczyć środki pomocowe z UE na tą inwestycję.
Interpelacje w sprawie możliwości dostania się na nowe perony stacji Białystok i nowej stacji Białystok Zielone Wzgórza wystosował poseł Krzysztof Truskolaski. Pytał o standard w jakim można będzie dostać się do miejsc odprawy podróżnych, a także o to, czy wszystkie możliwości poprawy dostępności do peronów zostały wykorzystane.
Dwa tunele pod peronami stacji Białystok
– Dojście do peronów na stacji Białystok odbywać się będzie przez dwa przejścia pod torami, które (...) zapewnią dostęp osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Pierwsze z nich wyposażone będzie w pochylnie, drugie, wzdłuż ul. Św. Rocha, wyposażone będzie w windy – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Plan na jedno z przejść był pierwotnie inny, ale Białystok nie zdecydował się na jego realizację.
– Prezydent Białegostoku (...) z uwagi na aspekty finansowe odstąpił od budowy tunelu autobusowo-pieszo-rowerowego w ciągu ul. Św. Rocha. Obecnie Miasto Białystok realizuje inwestycję ograniczając się do zaprojektowania i budowy przejścia podziemnego wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerowego, do którego PLK realizuje wyłącznie wejścia na perony prowadzące z przedmiotowego tunelu – dodał przedstawiciel resortu.
Zielone Wzgórza bez zejść do Trasy Niepodległości. Miasto samo zrealizowało swoją inwestycję
Poseł Truskolaski zainteresował się również mającym powstać przystankiem Białystok Zielone Wzgórza, gdzie przy trzech peronach będą mogły zatrzymywać się pociągi z kierunku warszawskiego i jadące od strony głównej białostockiej stacji, a także z Ełku (linia 38) i Bielska Podlaskiego (linia 32).
– Czy jest możliwość, aby na stacji kolejowej Białystok Zielone Wzgórza zaplanowano wejścia na perony po schodach i pochylniach z obu stron Trasy Niepodległości, tak aby mieszkańcy mogli wybrać dogodne dla nich wejście na perony, położone w krótszej drodze dojścia z bloków i przystanków? – pytał poseł. Ministerstwo Infrastruktury uznaje, że obecnie zmiana planów budowy jest już niemożliwa.
– Informuję, że przy obecnym układzie geometrycznym peronów na stacji Białystok Zielone Wzgórze, powyższe wymagałoby wykonania ośmiu wejść z tunelu na perony i uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę. Dodatkowo na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się należałoby zamontować osiem dźwigów osobowych lub pochylni. Zgodnie z ustaleniami poczynionymi w grudniu 2017 r. białostocki ZDM zadeklarował rozważenie możliwości wykonania wejść do tunelu Trasy Niepodległości przy jednoczesnej deklaracji PKP PLK o możliwej współpracy. (...) Do PKP PLK nie wpłynęło jednak żadne uzgodnienie, a sam tunel realizowany przez ZDM został ukończony przed podpisaniem umowy na wykonanie robót torowych, bez wprowadzenia zmian umożliwiających późniejsze wykonanie wejść na perony– napisał przedstawiciel ministerstwa.
Resort pociesza jednak, że dystans od Trasy Niepodległości do nowych peronów nie będzie duży i wynosić będzie 280 metrów.