Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleje Dolnośląskie przejadą w 2025 roku 15 mln kilometrów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. KD

Podziel się ze znajomymi:

15 mln kilometrów – tyle planują przejechać swoimi składami w 2025 roku Koleje Dolnośląskie. To ponad cztery razy więcej niż jeszcze 10 lat temu. A jak będzie wyglądała sytuacja lokalnej kolei za kolejne 10 lat? O tym rozmawiali podczas pierwszego Forum Kolejowego Dolnego Śląska przedstawiciele władz Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska, regionalnego przewoźnika oraz eksperci.

Od kilkunastu lat Dolny Śląsk przeżywa renesans kolei. Tę formę transportu wybiera coraz więcej mieszkańców regionu, a dotyczące kolei sprawy budzą duże zainteresowanie opinii publicznej. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom informacyjnym, Koleje Dolnośląskie zorganizowały pierwsze Forum Kolejowe Dolnego Śląska.

Kolej na Dolnym Śląsku za 10 lat

– Nie ma w Polsce drugiego regionu, który tak zdecydowanie postawiłby na poprawę dostępności do transportu szynowego. Inni często koncentrują się na ruchu wokół aglomeracji, my robimy wszystko, by dostęp do nowoczesnej kolei mieli mieszkańcy całego Dolnego Śląska – zwracał uwagę Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego. – Dlatego w 2025 roku kolej dotrze do kolejnych miejscowości na Dolnym Śląsku: Mysłakowic i Karpacza. Mimo że powódź wstrzymała prace przy tej inwestycji, już wkrótce biało-żółte pociągi dojadą do kolejnego kurortu w Karkonoszach. Podobnie zresztą jak do wielu innych miejscowości, do których pociągi będą wracać po latach, również po torach remontowanych ze środków własnych województwa.

W trakcie debaty uczestnicy wskazywali konkretne połączenia, których uruchomienie planowane jest na najbliższe lata. To m.in. linia do Złotoryi, gdzie trwają już wstępne prace, a także linia do Stronia Śląskiego, w przypadku której kończone są aktualnie prace przetargowe. - Dzięki działaniom Kolei Dolnośląskich, wsparciu samorządu oraz Funduszy Europejskich, na Dolnym Śląsku zachodzą znaczące i pozytywne zmiany. Rozwój taboru, rewitalizacja infrastruktury i budowa zaplecza technicznego to efekty wspólnej pracy i zaangażowania. Przyszedł czas na dalsze, szersze działania – kolejne inwestycje w te obszary oraz rozwój nowych połączeń w kooperacji z innymi samorządami. Pod tym względem Dolny Śląsk jest dobrym przykładem dla innych regionów w Polsce — zaznacza Karol Trammer, redaktor naczelny dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn” oraz autor książki „Ostre cięcie: jak niszczono polską kolej”.

Dużo mówiło się też o elektryfikacji istniejących linii, m.in. w przypadku trasy podsudeckiej, która wiedzie z Legnicy przez stolice powiatów: Jawor, Świdnicę, Dzierżoniów i Ząbkowice Śląskie. – Rozmawiamy z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury, by w najbliższej dekadzie ta linia została zelektryfikowana i by prędkość na niej została podwyższona – wyjaśniał Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Innym przykładem prac planowanych przez Ministerstwo jest zapowiedziana i już realizowana rewitalizacja „Nadodrzanki”, dzięki której czas przejazdu do Brzegu Dolnego, Wołowa i Ścinawy skróci się w relacjach do Wrocławia. Remont tej linii pozwoli nam także na zwiększenie liczby par połączeń, w tym połączeń przyspieszonych — tzw. Sprinterów — dodał.

Uczestnicy podkreślali również konieczność zwiększenia przepustowości Wrocławskiego Węzła Kolejowego, czego elementem powinno być jak najszybsze uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki. Kolejnym celem jest zwiększenie liczby par połączeń na trasach spalinowych, m.in. na linii podsudeckiej, gdzie rozpisany jest już przetarg na zakup nowych pojazdów spalinowych.

– Razem z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego chcemy ułatwiać kolejnym pasażerom podróże transportem publicznym. Naszym celem jest, by przez kolejną dekadę procent osób podróżujących po województwie dolnośląskim pociągami dalej sukcesywnie rósł. To kluczowe dla zrównoważonego rozwoju regionu, w tym oczywiście i jego stolicy, do której już teraz każdego roku Kolejami Dolnośląskimi dojeżdża ponad 10 milionów osób. Pamiętajmy, że korki w miastach najskuteczniej niwelują pociągi, a nie nowe drogi – podsumował Damian Stawikowski.

Unijne środki zmieniły kolej

W debatach podkreślano także znaczenie programów Unii Europejskiej, które pozwoliły na przyspieszenie rozwoju kolei w naszym regionie.

– Pozyskaliśmy ponad miliard złotych ze środków unijnych: na zakup taboru i na budowę obu hal serwisowych — mówi Barbara Kulewicz, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Za chwilę na Dolnym Śląsku pojawi się kolejnych 10, a może nawet 20 pociągów elektrycznych, również zakupionych przy wsparciu środków UE. Łącznie park taborowy KD przekroczy wówczas 100 pojazdów — dodała.

Samo Forum zorganizowano w związku z pozyskaniem środków na zakup 10 pojazdów Elf z bydgoskiej fabryki PESA, przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska.

Połączenia na styku województw

W trakcie Forum przedstawiono także informacje, że na linii Wrocław — Zielona Góra, od 15 grudnia, kursować w ruchu regionalnym będą wyłącznie pociągi Kolei Dolnośląskich.

– Osiągnęliśmy porozumienie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, w ramach którego wszystkie pary połączeń regionalnych z Zielonej Góry do Wrocławia będzie realizować dolnośląski przewoźnik — powiedział Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny za kolej. — Połączenia do Zielonej Góry będą kursować zarówno przez Legnicę i Lubin, jak i przez Wołów — dodał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo transportu kolejowego dziś i jutro

Infrastruktura

Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo transportu kolejowego dziś i jutro

Mikołaj Kobryński 22 listopada 2024

Czy uratujemy kolejowe przewozy towarowe w Polsce?

Biznes

Czy uratujemy kolejowe przewozy towarowe w Polsce?

Mikołaj Kobryński 15 listopada 2024

Wodorowe patenty z Japonii

Innowacje

Wodorowe patenty z Japonii

Tomasz Dominiak 12 listopada 2024

Impulsy 2 dla Kolei Śląskich. Produkcja na ostatniej prostej [zdjęcia]

Tabor i technika

Ilostan pojazdów trakcyjnych - już dostępny

Tabor i technika

Ilostan pojazdów trakcyjnych - już dostępny

ForumKolejowe.pl 28 grudnia 2012

Zobacz również:

Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo transportu kolejowego dziś i jutro

Infrastruktura

Cyfryzacja i cyberbezpieczeństwo transportu kolejowego dziś i jutro

Mikołaj Kobryński 22 listopada 2024

Czy uratujemy kolejowe przewozy towarowe w Polsce?

Biznes

Czy uratujemy kolejowe przewozy towarowe w Polsce?

Mikołaj Kobryński 15 listopada 2024

Wodorowe patenty z Japonii

Innowacje

Wodorowe patenty z Japonii

Tomasz Dominiak 12 listopada 2024

Impulsy 2 dla Kolei Śląskich. Produkcja na ostatniej prostej [zdjęcia]

Tabor i technika

Ilostan pojazdów trakcyjnych - już dostępny

Tabor i technika

Ilostan pojazdów trakcyjnych - już dostępny

ForumKolejowe.pl 28 grudnia 2012

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5