Koleje Małopolskie i Budimex uzgodniły wstępny wygląd zewnętrzny hali, w której prowadzone będą przeglądy zespołów trakcyjnych operatora. Pokazujemy je jako pierwsi.
W rezultacie wygranego przetargu ogłoszonego w grudniu 2019 roku wykonawcą bazy utrzymaniowej małopolskiego operatora zostało konsorcjum Budimex i KZN Rail. W lipcu 2020 roku podpisano umowę z Kolejami Małopolskimi, na mocy której obiekt ma być gotowy w 18 miesięcy od dnia podpisania kontraktu, czyli w pierwszym kwartale 2022. Kolorystyka zewnętrzna obiektu może się jeszcze zmienić w stosunku do tego, co widzimy na wizualizacjach.
Powierzchnia na jakiej będzie działał Budimex i KZN Rail została wydzierżawiona od Grupy PKP na 30 lat. W ramach umowy na terenie 3,38 ha powstanie hala kolejowa o wymiarach ok. 36 m x 141 m. Tego typu zaplecze pomieści nawet do 30 pojazdów 4- i 5-członowych.
Budynek zostanie podzielony na cztery strefy, w których znajdować się będzie część warsztatowo-naprawcza, biurowo-socjalna, magazynowa i myjnia taboru. Zgodnie z projektem w hali powstaną niezbędne urządzenia oraz m.in. instalacje wodociągowe, sanitarne, centralnego ogrzewania i klimatyzacja pomieszczeń. W bezpośrednim sąsiedztwie myjni zaplanowano budowę oczyszczalni ścieków przemysłowych o przepustowości około 5 dm3/s.
W ramach projektu zmodernizowana zostanie sieć sterowania ruchem kolejowym oraz sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Po stronie KZN Rail będzie również przebudowa całego układu torowego, sieci trakcyjnej oraz wbudowanie 16 rozjazdów, umożliwiających sprawne poruszanie się pociągów po całej bocznicy.
Projekt pod nazwą „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego” uzyska dofinansowanie z funduszy unijnych. Warta ponad 90 milionów złotych inwestycja, otrzyma unijne wsparcie w wysokości 58,8 mln zł.
Dla Budimeksu to pierwsza tego typu realizacja. Podobne obiekty stawiać będą w niedalekiej przyszłości także
Koleje Mazowieckie i
Koleje Dolnośląskie.