Europarlamentarna Komisja Transportu przyjęła wczoraj ostatnie poprawki w ramach prac nad IV Pakietem Kolejowym. Teraz do przyjęcia prawa otwierającego rynek kolejowy pozostała tylko zgoda europosłów.
Kluczowe porozumienie krajów członkowskich, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej w sprawie IV Pakietu Kolejowego zatwierdzono w kwietniu. Pisaliśmy o tym
w tym miejscu.
Po wczorajszym przegłosowaniu przez Komisję Transportu tak zwanego filaru politycznego Pakietu, teksty zostaną przedstawione na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w październiku lub listopadzie. – Potem tekst powinien być oficjalnie zatwierdzony przez Radę UE i opublikowany w dzienniku urzędowym Unii. Wówczas stanie się prawem Europejskim – tłumaczy Artur Perchel z UITP.
Konkurencja korzystna dla klientów– Nowe przepisy to dobra informacja dla podróżnych, bo oznaczają lepszą jakość podróży, niższe ceny biletów i szerszą ofertę. To też szansa dla polskich kolei, które mają możliwość wejść silnie na rynek UE i przy dobrym zarządzaniu stać się liderem na rynku europejskim – powiedziała Polskiej Agencji prasowej Elżbieta Łukacijewska (PO) z komisji transportu PE.
– Jednocześnie nowe przepisy ograniczają dostęp do unijnych sieci przewoźnikom krajów trzecich, używających torów o innym rozstawie niż główna sieć na terenie UE, czyli np. Rosji – dodał europoseł Tomasz Poręba (PiS), członek komisji transportu PE.
SKM Trójmiasto i LHS bezpieczneJak przypomina poseł, zgodnie z postulatami Polski rozstrzygnięty został rozdział funkcji zarządcy torów i przewoźnika. Z przepisów wyłączone zostaną dwie polskie linie: Linia Hutnicza Szerokotorowa na południu Polski oraz Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Polska postulowała 5-letni okres przejściowy, zanim przepisy wejdą w życie, ostatecznie jednak wyniesie on 3 lata. – Co istotne dla Polski, udało się wynegocjować zachowanie silnej pozycji krajowego organu bezpieczeństwa, np. w przypadku wydawania zezwoleń na wprowadzanie nowych pojazdów do obrotu czy w zakresie nadzoru sieci – dodaje w rozmowie z PAP europoseł. Przewoźnik wykonujący przewozy na terenie jednego państwa członkowskiego będzie miał możliwość wyboru, czy chce zwrócić się o certyfikat do Europejskiej Agencji Kolejowej czy do krajowego regulatora.
Czwarty Pakiet Kolejowy składa się z sześciu wniosków ustawodawczych przedłożonych przez Komisję Europejską w styczniu 2013 r. Umożliwi on stopniowe otwieranie krajowych rynków kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję. Więcej na temat IV Pakietu Kolejowego
piszemy tutaj.