Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

IV Pakiet Kolejowy zatwierdzony. Jesienią głosowanie Europarlamentu

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
IV Pakiet Kolejowy zatwierdzony. Jesienią głosowanie Europarlamentu
Fot. Patryk Farana
Europarlamentarna Komisja Transportu przyjęła wczoraj ostatnie poprawki w ramach prac nad IV Pakietem Kolejowym. Teraz do przyjęcia prawa otwierającego rynek kolejowy pozostała tylko zgoda europosłów.

Kluczowe porozumienie krajów członkowskich, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej w sprawie IV Pakietu Kolejowego zatwierdzono w kwietniu. Pisaliśmy o tym w tym miejscu.

Po wczorajszym przegłosowaniu przez Komisję Transportu tak zwanego filaru politycznego Pakietu, teksty zostaną przedstawione na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w październiku lub listopadzie. – Potem tekst powinien być oficjalnie zatwierdzony przez Radę UE i opublikowany w dzienniku urzędowym Unii. Wówczas stanie się prawem Europejskim – tłumaczy Artur Perchel z UITP.

Konkurencja korzystna dla klientów

– Nowe przepisy to dobra informacja dla podróżnych, bo oznaczają lepszą jakość podróży, niższe ceny biletów i szerszą ofertę. To też szansa dla polskich kolei, które mają możliwość wejść silnie na rynek UE i przy dobrym zarządzaniu stać się liderem na rynku europejskim – powiedziała Polskiej Agencji prasowej Elżbieta Łukacijewska (PO) z komisji transportu PE.

– Jednocześnie nowe przepisy ograniczają dostęp do unijnych sieci przewoźnikom krajów trzecich, używających torów o innym rozstawie niż główna sieć na terenie UE, czyli np. Rosji – dodał europoseł Tomasz Poręba (PiS), członek komisji transportu PE.

SKM Trójmiasto i LHS bezpieczne

Jak przypomina poseł, zgodnie z postulatami Polski rozstrzygnięty został rozdział funkcji zarządcy torów i przewoźnika. Z przepisów wyłączone zostaną dwie polskie linie: Linia Hutnicza Szerokotorowa na południu Polski oraz Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Polska postulowała 5-letni okres przejściowy, zanim przepisy wejdą w życie, ostatecznie jednak wyniesie on 3 lata. – Co istotne dla Polski, udało się wynegocjować zachowanie silnej pozycji krajowego organu bezpieczeństwa, np. w przypadku wydawania zezwoleń na wprowadzanie nowych pojazdów do obrotu czy w zakresie nadzoru sieci – dodaje w rozmowie z PAP europoseł. Przewoźnik wykonujący przewozy na terenie jednego państwa członkowskiego będzie miał możliwość wyboru, czy chce zwrócić się o certyfikat do Europejskiej Agencji Kolejowej czy do krajowego regulatora.

Czwarty Pakiet Kolejowy składa się z sześciu wniosków ustawodawczych przedłożonych przez Komisję Europejską w styczniu 2013 r. Umożliwi on stopniowe otwieranie krajowych rynków kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję. Więcej na temat IV Pakietu Kolejowego piszemy tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5