Spółka Ilsa przedstawiła w Madrycie nową markę handlową Iryo. Pod tą marką kursować będą szybkie pociągi spółki Ilsa, zawiązanej przez Włochów i Hiszpanów. Będą konkurować głównie z szybkimi pociągami AVE uruchamianymi przez państwowe Renfe.
Pojawienie się Iryo to efekt liberalizacji na hiszpańskiej, sporej sieci KDP. Plan przewoźnika jest bardzo ambitny i zakłada, że w ostatnim kwartale 2022 roku połączenia Iryo będą stanowić 30% wszystkich pociągów dużych prędkości w Hiszpanii. Pierwsze pociągi Iryo mają połączyć Madryt z Barceloną przez Saragossę, Madryt z Malagą i Sewillą (dwie osobne trasy przez Kordobę), oraz Madryt z Walencją i Alicante.
Iryo, będące marką handlową spółki Ilsa (właścicielem jest włoska państwowa Trenitalia i Air Nostrum) będzie miała do dyspozycji
20 składów zespolonych ETR-ów 1000, produkowanych we Włoszech i Hiszpanii przez Hitachi Rail wraz z grupą Alstom (wcześniej: Bombardier Transportation). Pojazdy te znane są już z Włoch, gdzie kursują pod marką Frecciarossa. Mają być wykonane z materiałów nadających się w 95% do recyklingu, będą mogły kursować z prędkością do 350 km/h.
– Jestem podekscytowany projektem, nad którym myśleliśmy od 10 lat. Wtedy zaczęliśmy się zastanawiać, jak stworzyć prywatnego operatora kolei dużych prędkości i dziś zmierzamy do końca tego procesu – powiedział Carlos Bertomeu, prezes Ilsy.
Obecnie, poza państwową Renfe, na hiszpańskiej KDP kursują
także pociągi francuskiego Ouigo, które konkurują na trasie Barcelona – Madryt.
Film z prezentacji nowej marki Iryo
dostępny jest tutaj.