Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Merchel: Dążymy do zmniejszania liczby "wąskich gardeł”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
04-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Merchel: Dążymy do zmniejszania liczby "wąskich gardeł”
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowezdjęcie ilustracyjne
Dokument PKP PLK na temat "wąskich gardeł" na sieci kolejowej opisał niedawno dwumiesięcznik "Z Biegiem Szyn". W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes PKP PLK Ireneusz Merchel odnosi się do tej kwestii.

Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy: Jak wygląda sytuacja z „wąskimi gardłami” na polskiej sieci kolejowej?

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.: 
Polskie Linie Kolejowe po raz pierwszy w historii na potrzeby wewnętrzne przygotowały dokument, który częściowo opisuje „wąskie gardła” na sieci kolejowej. Zidentyfikowano i przeanalizowano 700 lokalizacji w skali kraju. Raport z prac zespołu – wbrew doniesieniom niektórych mediów – miał charakter analityczny. Raport zbiorczy formalnie nie powstał. Głównym celem było wypracowanie założeń do planowania inwestycji w nowej unijnej perspektywie budżetowej pod kątem usuwania „wąskich gardeł” i poprawy przepustowości. Oprócz inwestycji temu celowi miały służyć także zwykłe prace utrzymaniowe. Spośród wszystkich przebadanych miejsc w trzystu kilkudziesięciu należałoby podjąć działania naprawcze.

Braliśmy to pod uwagę, planując inwestycje. „Wąskie gardła” istniały zawsze, choć wiele z nich jest owocem wieloletnich zaniedbań. Pewna grupa ograniczeń przepustowości wynika jednak z działań inwestycyjnych prowadzonych w ostatnich kilkunastu latach. Za przykład może posłużyć linia Poznań – Szczecin, której studium wykonalności powstało w latach 2012-2014, a dokumentacja projektowa – w latach 2014-2017. W pierwszym z tych opracowań założono likwidację siedmiu stacji. Już w trakcie procedury przetargowej i realizacji przywróciliśmy trzy z nich. Nie wszystkie błędy dało się jednak naprawić. Nie jest więc prawdą, że obecnie – przygotowując dokumentację – pogarszamy przepustowość.

W jaki sposób i w jakim tempie uda się rozwiązać wszystkie zidentyfikowane problemy z przepustowością?

Większość z nich została ujęta w programach inwestycyjnych. Szczególnie ważną rolę odgrywa tu KPO. Zgłosiliśmy do tego programu, między innymi, zadania związane z digitalizacją, automatyzacją sterowania i dobudową mijanek oraz dodatkowych torów. Chciałbym, abyśmy mogli w ciągu 10 lat zlikwidować wszystkie „wąskie gardła” – tak jednak nie będzie, ponieważ sytuacja eksploatacyjna cały czas się zmienia. Dążymy więc do tego, aby liczba „wąskich gardeł” z każdym rokiem się zmniejszała, zwłaszcza na liniach, na których rośnie praca eksploatacyjna, powyżej 60% wypełnienia. Chcemy wkraczać tam szybko i podejmować działania na miarę możliwości. Niektóre ograniczenia przepustowości znajdują się w obszarze inwestycji. Powinny były one zostać zlikwidowane kilka lat temu, tak by w trakcie prac były wsparciem, a nie utrudnieniem. Nie da się jednak zrobić wszystkiego w ciągu kilku lat.

Pełną treść rozmowy można znaleźć w numerze 3/2022 miesięcznika "Rynek Kolejowy".
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5