Realizowane przez PKP PLK inwestycje kolejowe mają odpowiadać potrzebom zarówno przewoźników pasażerskich jak i towarowych. Z myślą o tych pierwszych przebudowano już ponad 130 przystanków, zaś dla tych drugich realizowane są m.in. inwestycje poprawiające dostęp do portów morskich.
Jak powiedział podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Ireneusz Merchel, jednym z celów Krajowego Programu Kolejowego jest to, aby do roku 2023 znacznie poprawił się dojazd koleją do 18 ośrodków miejskich. Prędkość handlowa przy dojazdach do stolicy ma z nich wynosić przynajmniej 100 km/h. Takich efektów należy się spodziewać w 2023 roku.
– Pamiętajmy również o mieszkańcach małych miejscowości. Dotąd przebudowaliśmy już ponad 130 przystanków. To znaczy, że poprawiamy dostępność komunikacyjną nie tylko w dużych ośrodkach miejskich – powiedział prezes PLK, przypominając, że niektóre przystanki przeniesiono, aby znalazły się w miejscach bardziej dostępnych dla mieszkańców niewielkich miejscowości.
Najważniejsze inwestycje, gdzie umowy na realizację podpisano w 2019 roku, dotyczą poprawy dostępności koleją do portów morskich. Dzięki
podwyższeniu finansowania Krajowego Programu Kolejowego na ponad 70 miliardów złotych oraz dzięki dofinansowaniu z unijnego instrumentu CEF, znacznie poprawi się dojazd do portu w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
– Wykonawcy mają dwa i pół roku na realizację tych projektów czyli w roku 2022. Dzięki nim o ponad 50% zwiększy się kolejowa dostępność do portów – powiedział Ireneusz Merchel. Zaznaczył, że modernizacje mają na celu m.in. poprawę przepustowości linii dojazdowych nad morze. Na stacjach pojawią się między innymi tory, które będą mogły pomieścić bardzo długie składy, o długości do 740 m.