Iran po kilkuletniej przerwie wznawia połączenia pasażerskie do Turcji. W nocy z 9 na 10 marca 2025 r. irański pociąg z pasażerami po raz pierwszy od pięciu lat przekroczył granicę irańsko-turecką w Kapiköy. Połączenia kolejowe Iran – Turcja przez ostatnie dziesięciolecia funkcjonowały w różnym kształcie. Ostatni pociąg na początku 2020 r. zatrzymała pandemia COVID-19.
Wznowione na początku marca br. połączenie to efekt porozumienia między irańskimi i tureckimi władzami kolejowymi. Pociąg ma wzmocnić więzi gospodarcze i pobudzić turystykę między Iranem a Turcją. Połączenie obsługuje irańska firma transportowa Raja Rail Transportation Company.
Podróż w wagonie dzienno-nocnym za 26 euro
Pociąg nr 426 kursuje dwa razy w tygodniu w relacji Teheran – Van. Z Irańskiej stolicy wyrusza w każdą środę i niedzielę o 12:05. W środku nocy zabiera pasażerów z miasta Tabriz w Azerbejdżanie Wschodnim, po czym o świcie przekracza przejście graniczne Razi – Kapiköy. Przed południem skład kończy bieg w mieście Van nad największym tureckim jeziorem o tej samej nazwie. Podróż trasą liczącą około 950 km trwa niecałe 22 godziny, z czego prawie 4 godziny zajmują żmudne procedury kontrole po obu stronach granic.
Kurs powrotny pociągiem nr 427 do Teheranu jest realizowany w poniedziałki i czwartki. Zgodnie z rozkładem jazdy skład odjeżdża z Van o godz. 20:00 i dojeżdża do stolicy kraju ajatollahów następnego dnia późnym popołudniem. Pociąg jest zestawiony z ośmiu wagonów kolei Irańskich. Do dyspozycji pasażerów jest wagon restauracyjny i 7 klimatyzowanych wagonów dzienno-nocnych dla 280 osób.
Wagony składają się z dziesięciu 4-osobowych przedziałów z miejscami do leżenia, które w porze dziennej po złożeniu łóżek zamieniają się w komfortowe wagony z fotelami wypoczynkowymi. Każdy z wagonów ma dedykowanego stewarda, zapewniającego obsługę cateringową, wliczoną w cenę biletu. Międzynarodowy bilet na przejazd w relacji Teheran – Van kosztuje zaledwie 26 euro, co czyni świeżo reaktywowane połączenie bardzo atrakcyjną alternatywą dla połączeń lotniczych i autobusowych.
Tory kończą się nad jeziorem Van
Reaktywowane połączenie z pewnością byłoby bardziej atrakcyjne, gdyby pociąg wjeżdżał w głąb Turcji. Na stacji końcowej Van tory kolejowe kończą się nad samym brzegiem jeziora, jednak po drugiej stronie brzegu w Tatvan linia ma swój dalszy ciąg.
Dawniej funkcjonowało bezpośrednie połączenie do Ankary, a nawet do Istambułu z wykorzystaniem przeprawy przez jezioro promem kolejowym. Aktualnie pociągi przez jezioro Van nie są przeprawiane, ale pasażerowie mogą skorzystać z samego promu docierając do oddalonego o 135 km Tatvan i kontynuować podróż tureckim pociągiem do Ankary. Niestety rozkład jazdy na razie nie przewiduje ciągłości połączenia i dogodnej przesiadki. Irański urząd kolejowy już rozważa uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego z Teheranu do Ankary z przeprawą przez jezioro Van, jeśli niedawno wznowiony pociąg okaże się frekwencyjny.
Wzloty i upadki połączeń Iran – Turcja
Pociągi pasażerskie Iran – Turcja mają krótką, lecz burzliwą historię. W marcu 2001 r. uruchomiono kursujący raz w tygodniu między Teheranem a Istambułem długodystansowy pociąg Trans-Asia Express. W rzeczywistości były to dwa pociągi, irański z Teheranu do Van i turecki z Tatvan do Istambułu. Brakującym odcinkiem linii kolejowej przez jezioro Van przeprawiany był tylko wagon bagażowy, a pasażerowie spędzali kilka godzin na promie. Podróż trasą liczącą 2798 km trwała dwie i pół doby.
Po licznych incydentach bezpieczeństwa we wschodniej Turcji pociąg został odwołany na czas nieokreślony w sierpniu 2015 r. W czerwcu 2018 r. przywrócono połączenie w bardzo okrojonej wersji. W rozkładzie jazdy pojawił się pociąg relacji Tabriz – Van. Nocny skład był zestawiony z jednego irańskiego wagonu z miejscami do leżenia. Rok później pociąg wydłużono do Teheranu i zaoferowano podróż w klimatyzowanych wagonach pierwszej klasy z usługą gastronomiczną.
Wreszcie w sierpniu 2019 r. wznowiono usługę w relacji Teheran – Ankara z przeprawą promową. Tym samym powrócił legendarny Trans-Asia Express, chociaż już nie do Istambułu, lecz do Ankary. Pół roku później wybuch pandemii COVID-19 trwale zdemolował rozkład jazdy, wykreślając połączenia kolejowe między Iranem a Turcją na pięć lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.