Partnerzy serwisu:
Pasażer

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Kolej żelazna, cudowny wynalazek XIX wieku, zrewolucjonizowała transport w wielu zakątkach świata, ale stosunkowo późno dotarła w region Bliskiego Wschodu na kontynencie azjatyckim. W Iranie, drugim po Arabii Saudyjskiej największym państwie na Bliskim Wschodzie, pierwsze tory ułożono w połowie XIX wieku, ale budowę prawdziwej sieci kolejowej rozpoczęto dopiero w drugiej dekadzie ubiegłego stulecia.

Dziś w kraju ajatollahów rozwój sieci kolejowej pomimo dotkliwych sankcji postępuje w imponującym tempie. Każdego roku przybywa kilkaset kilometrów nowych linii. Gdyby nie skutki wielkiej polityki, to Iran dysponowałby już liniami dużych prędkości, których budowa została niestety zatrzymana.

Pomimo trudnej sytuacji geopolitycznej w regionie transport szynowy w Iranie ma się dobrze, czego przykładem jest dobrze funkcjonujący sektor przewozów pasażerskich. Pociągi cieszą się renomą, są czyste, wygodne i punktualne. Na najważniejszych trasach kursują z prędkością 150 km/h przy użyciu trakcji spalinowej. Jeszcze kilka lat temu Iran miał wiele połączeń pasażerskich z sąsiednimi krajami, jednak eskalacja napięcia w regionie i wybuch pandemii COVID-19 zamknęły kolejowe przejścia graniczne dla pociągów pasażerskich.

Trudne początki i rozkwit w XX wieku

Pierwszą linię kolejową w ówczesnej Persji oddano do użytku w 1888 roku w czasach rządów szacha Nasera al-Dina. Podmiejska linia wąskotorowa „Decauville” początkowo miała być obsługiwana przez konie, lecz ostatecznie zdecydowano się na trakcję parową. Tor wąskotorówki o prześwicie 800 mm prowadził z centrum Teheranu do sanktuarium w mieście Rej. Przewozy na około 10-kilometrowej linii wykonywali Persowie wraz z pracownikami z Europy, odgrywającymi rolę nadzory. Kolej nie zyskała niestety zaufania i popularności. Przez zmierzających do Reju pielgrzymów nazywana była „szatańską”, dlatego już w 1901 roku pociągi przestały kursować według stałego rozkładu jazdy. Ostatecznie w roku 1962 (według innych źródeł w 1952) linię zlikwidowano.

Budowę kolei z prawdziwego zdarzenia rozpoczęto na początku ubiegłego wieku. Przyjęto wówczas standard toru o europejskim prześwicie 1435 mm, który obowiązuje na obszarze całego kraju do dziś.

Jeszcze w roku 1916 uruchomiono w Persji przewozy na 146-kilometrowej linii, prowadzącej z miasta Tabriz do znajdującej się na północy kraju przy granicy z Rosją Dżolfy. W tym samym roku ruszyła linia z Mirjavehu do Zahedanu (93 km) na południowo-wschodnim obszarze Persji, niedaleko granicy z Indiami Brytyjskimi. Jedna z najważniejszych tras kolejowych została ukończona w roku 1939, tuż przed wybuchem II wojny światowej. Wtedy otwarto liczącą 1394 kilometry Kolej Transirańską, która połączyła Bandar-e Emam Chomejni nad Zatoką Perską ze stolicą oraz z Bandar-e Torkaman nad Morzem Kaspijskim przy granicy z ZSRR (obecnie Turkmenistan). W 2021 roku Kolej Transirańska ze słynnym mostem Veresk została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

W okresie od zakończenia II wojny światowej do irańskiej rewolucji islamskiej (rok 1979) sieć kolejowa rozrosła się do 5000 kilometrów. W ostatnich dwóch dekadach XX wieku przybyło kolejne 1700 kilometrów linii, w tym ważne fragmenty międzynarodowych korytarzy, jak na przykład odcinek kolei „jedwabnego szlaku” z Meszhedu do granicy z Turkmenistanem.

Wiek XXI przyniósł jeszcze większe przyspieszenie w rozwoju kolejowej infrastruktury w Iranie. Zbudowano 3500 km nowych linii, w tym wiele strategicznych odcinków, które scaliły sieć. Powstał między innymi brakujący 546-kilomerowy odcinek Bam – Zahedan, spinający ciągłość szlaku z Teheranu do Pakistanu.

W latach 2020-2023 oddano do użytku międzynarodowy szlak z Iranu do Afganistanu. Budowana od 2007 roku 225-kilomerowa linia przeznaczona do transportu surowców jest fragmentem „korytarza kolejowego pięciu narodów”, który w przyszłości połączy Iran, Afganistan, Tadżykistan, Kirgistan i Chiny.

Imponująca sieć i trzy szerokości toru

Aktualnie irańska sieć kolejowa liczy ponad 13 000 kilometrów i jest dość nietypowa, bowiem występują na niej trzy szerokości toru. Oprócz obowiązującego w całym kraju standardowego rozstawu 1435 mm są odcinki transgraniczne z szerokością toru występującą w kraju sąsiednim. Z miasta Zahedan do granicy z Pakistanem prowadzi długi, bo aż 94-kilometrowy, szlak w indyjskim rozstawie 1676 mm. Z kolei odcinki spinające sieć kolejową Iranu z siecią azerską i turkmeńską mają rosyjski rozstaw toru 1520 mm.

Zaledwie 10-proc. linii kolejowych w Iranie to linie dwutorowe. Są to magistrale Teheran – Kom i Teheran – Meszhed o najlepszych parametrach technicznych oraz strategiczna linia Bafq – Bandar Abbas nad cieśniną Ormuz.

Elektryfikacja dotyczy nieco ponad 1 proc. sieci, a dokładniej tylko jednej linii prowadzącej z Tabrizu do Dżolfy. Linia o długości 148 km kończy się przy granicy z enklawą Azerbejdżanu i jest zasilana napięciem 25 kV AC.

Elektryfikacja sieci kolejowej dla Iranu nie jest ani priorytetem, ani koniecznością. W kraju, w którym cena detaliczna ropy naftowej wynosi 1 USD za 37 litrów, doskonale sprawdza się trakcja spalinowa z wykorzystaniem nowoczesnych pojazdów, osiągających całkiem przyzwoite prędkości.

Maksymalne prędkości pociągów pasażerskich wynoszą 150 km/h i są osiągane na liniach z Teheranu do miast Kom i Meszhed.

Magistrala Teheran – Meszhed miała stać się już wiele lat temu pierwszą linią dużych prędkości w Iranie. Rozpoczęte wiele lat temu prace, polegające na modernizacji istniejącej i budowie nowej infrastruktury na 250 km/h w śladzie obecnej linii, zostały przerwane przez sankcje.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Służba Sanitarna w PKP

Pasażer

Służba Sanitarna w PKP

Włodzimierz Winek 20 kwietnia 2025

Lokomotywa PKP Intercity w jubileuszowych barwach

Pasażer

Lokomotywa PKP Intercity w jubileuszowych barwach

PKP Intercity 18 kwietnia 2025

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Biznes

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Zobacz również:

Służba Sanitarna w PKP

Pasażer

Służba Sanitarna w PKP

Włodzimierz Winek 20 kwietnia 2025

Lokomotywa PKP Intercity w jubileuszowych barwach

Pasażer

Lokomotywa PKP Intercity w jubileuszowych barwach

PKP Intercity 18 kwietnia 2025

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Biznes

Budimex z kontraktem na czeskim rynku kolejowym

Mikołaj Kobryński 18 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5