– Toczy się rządowa dyskusja o możliwości zaangażowania budżetu państwa w realizację inwestycji kolejowych – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Brak finansowania unijnego powoduje, że w przeciwieństwie do budowy dróg duże przetargi kolejowe zostały wstrzymane, a branża budownictwa kolejowego jest w bardzo trudnej sytuacji.
W 2021 roku PKP PLK ogłosiła przetargi warte zaledwie ok. 3 miliardów złotych, tłumacząc tak niską sumę brakiem zatwierdzenia nowych środków finansowych z Unii Europejskiej. Firmy związane z realizacją inwestycji kolejowych są przez to coraz częściej na krawędzi upadłości.
W związku z tym organizacje branżowe
opublikowały szereg dramatycznych apeli o skierowanie na realizację inwestycji środków krajowych. – Nie było żadnego problemu, żeby do zadłużonego już na 55 mld zł Krajowego Funduszu Drogowego dorzucić kolejne drogi za 21 mld zł, które miały być początkowo budowane w formule PPP –
mówił w rozmowie z “Rynkiem Kolejowym” prezes RBF Adrian Furgalski.
Gwarancje finansowe MF dla kolei?
– Czekamy na gwarancje finansowania ze strony Ministerstwa Finansów, aby – wobec braku zatwierdzenia Krajowego Programu Odbudowy dla Polski – ogłaszać przetargi m.in. na większe inwestycje kolejowe – powiedział pod koniec grudnia Polskiej Agencji Prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Jesteśmy przygotowani do tego, aby realizować inwestycje kolejowe. Jesteśmy na etapie dyskusji z kierownictwem rządu, w szczególności z ministrem finansów. Musimy uzyskać pewne gwarancje, aby przed przyjęciem Krajowego Programu Kolejowego można było uruchomić te inwestycje – dodał Adamczyk.
Rozmowy rządowe o skierowaniu środków krajowych
Na dodatkowe pytania “Rynku Kolejowego” w tej sprawie Ministerstwo Infrastruktury jeszcze nie odpowiedziało. Do kwestii odniósł się jednak wiceminister Andrzej Bittel podczas
dzisiejszego briefingu w sprawie ogłoszenia nowych inwestycji, które mają zostać zgłoszone do konkursu CEF2. – Toczy się rządowa dyskusja na temat możliwości zaangażowania budżetu państwa w realizację inwestycji kolejowych – poinformował Bittel, zaznaczając, że nie może podać konkretnych terminów, w jakich mogą zapaść takie decyzje.
– W najbliższym czasie będziemy wchodzili w konsultacje międzyresortowe dotyczące wydłużenia Krajowego Programu Kolejowego na nową perspektywę finansową UE. Trudno mówić o kwotach, bo to zależy od decyzji strukturalnych, strategicznych. PKP PLK ma jednak przygotowany pakiet inwestycji aż do 2030 roku – dodał Bittel. Dodał, że na ukończeniu są przygotowania
Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), następcy POIiŚ.