Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
11-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spośród pięciu ofert w postępowaniu spółka wybrała tę najkorzystniejszą złożoną przez konsorcjum budowlane PORR. Inwestycja jest częścią kluczowej linii 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku.

Rozstrzygnięty (zgodnie z zapowiedziami) przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto, została najwyżej oceniona przez komisję przetargową, która dokonała kwalifikacji na podstawie ceny (70% kryteriów przetargowych) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu (30%).

– Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi – mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Wyłonienie wykonawcy jednego z najwyższych przetargów w dotychczasowej historii spółki CPK, trwało od grudnia ubiegłego roku, kiedy doszło do otwarcia, a następnie oceny ofert. Sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczyła ok. 2000 dokumentów, a w sprawie przetargu wpłynęło do spółki ok. 1000 pytań.

Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą jest planowane jeszcze w tym kwartale, a konsorcjum będzie miało na zrealizowanie inwestycji 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Data zawarcia umowy zależy od rozstrzygnięcia ewentualnych odwołań od wyniku przetargu. Założenia są takie, że prace budowlane rozpoczną się w tym roku.

Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.

– Jednym z najważniejszych zadań spółki jest wydrążenie tunelu dla KDP pod centrum Łodzi z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańców. Zlecone przez nas dodatkowe ekspertyzy stanu technicznego budynków na trasie przebiegu tunelu pokazują, że podchodzimy do realizacji tego wymagającego projektu w sposób odpowiedzialny i z zachowaniem najwyższych standardów realizacyjnych – mówi prezes CPK dr Filip Czernicki.

Wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych. W ramach przygotowań do realizacji budowy tunelu i zapewniania bezpieczeństwa podczas jego drążenia, spółka CPK wyłoniła w innym przetargu firmę Albraco, która zrealizuje około 70 dodatkowych analiz i badań budynków na trasie przebiegu tunelu.  Zostanie przygotowana m. in. kompletna dokumentacja aktualnego stanu technicznego wskazanych nieruchomości i przeprowadzone postępowanie diagnostyczne obejmujące sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w obecnym stanie. Ekspertyzy będą zawierały również zalecenia oraz koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków.

Łódzkie inwestycje CPK należą do najbardziej zaawansowanych wśród projektów kolejowych spółki. Zgodnie z harmonogramem przebiega proces wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a wykonawca – firma Keller Polska – przystąpił już do odtwarzania wnętrza budynku. W maju mają zakończyć się roboty prowadzone przez Budimex przy budowie komory startowej Retkinia, natomiast w tym miesiącu rozpoczęła się podzielona na dwa etapy realizacja komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM.

Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu średnicowego, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię jest zaprojektowane na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK w Łodzi jest elementem transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarza UE w ramach sieci bazowej TEN-T.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5