Jak na bieżącą działalność producentów taboru kolejowego i firm zajmujących się podzespołami do niego wpłyną najnowsze ureguloweania w zakresie interoperacyjności i bezpieczeństwa? O czym nie wolno zapominać w procesie tworzenia SIWZ-ów w przetargach na zakup i modernizację pociągów? Jakie są powiązania tej tematyki z kwestiami dotyczącymi infrastruktury kolejowej? Na te pytania odpowiedzi będzie można uzyskać podczas dwudniowego seminarium organizowanego przez Railway Business Forum oraz SITK Oddział w Łodzi w dniach 9-10 października.
- O konsekwencjach nowego stanu prawno-organizacyjnego RBF stara się informować rynek kolejowy od marca 2012 roku, kiedy to opublikowany został stosowny raport i zorganizowana specjalna konferencja. W maju Railway Business Forum zorganizowało kolejną konferencję odnośnie specyfiki infrastruktury kolejowej. Teraz przyszła kolej na tabor kolejowy - mówi Piotr Faryna, dyrektor wykonawczy w Railway Business Forum. - W zasadzie wszyscy uczestnicy procesów związanych z ruchem kolejowym i taborem (zamawiający tabor, samorządy, przewoźnicy, producenci taboru, producenci wyposażenia taboru, zakłady naprawcze itp.) mają wyjątkową okazję poznać najnowsze regulacje związane z sygnalizowaną tematyką. Seminarium będzie szczególnie ważne dla wszystkich podmiotów wprowadzających tabor (wraz z podzespołami) na rynek. Aby to uczynić, muszą spełnić wymagania przewidziane dla dopuszczeń do eksploatacji i uzyskania certyfikatów i świadectw - podkreśla Faryna. - Te tematy mogą być także interesujące dla podmiotów finansujących zakupy i modernizacje taboru (leasingodawcy) i firm doradczych w tej branży - dodaje.
Seminarium podzielone będzie na pięć sesji. Każda z nich poświęcona zostanie osobnej tematyce związanej z najnowszymi unijnymi regulacjami prawnymi. Celem wydarzenie jest ich prezentacja, ocena skutków wdrożenia oraz wskazanie działań dla zainteresowanych podmiotów.
W pierwszej sesji (9 października) przedstawione zostaną informacje na temat okresów przejściowych dla wdrażania specyfikacji TSI i ich wpływu na projekty modernizacji taboru oraz specyfikacji na zakup nowego taboru. Podjęte zostaną również kwestie procedur dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych oraz procedury oceny zgodności składników interoperacyjności i certyfikacji innych elementów współtworzących tabor w świetle znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym.
Druga sesja poświęcona będzie aktualnościom w TSI Lokomotywy i tabor pasażerski, Sterowanie ruchem, Infrastruktura oraz Energia. Przedstawione zostaną także informacje na temat wymagań w zakresie konstrukcji i badań taboru kolejowego wg TSI Hałas oraz przewidywane zmiany w TSI Tabor kolejowy - wagony towarowe.
Sesja trzecia to kwestie związane z rynkiem taboru kolejowego przed i po wejściu w życie specyfikacji TSI. Przedstawione zostaną dane na temat zapotrzebowania na nowy tabor kolejowy i modernizacje w najbliższych latach w Polsce. Zaprezentowana zostanie również analiza ofert producentów krajowych w zakresie nowego i modernizowanego kolejowego taboru trakcyjnego.
Drugi dzień seminarium (10 października) rozpocznie się od sesji poświęconej zagadnieniom bezpieczeństwa ruchu kolejowego w aspekcie taboru kolejowego. Podjęta zostanie tematyka unijnych regulacji prawnych w zakresie bezpieczeństwa kolei, problematyka utrzymania taboru kolejowego odnośnie wagonów towarowych, jak również wymagań technicznych w TSI Udogodnienia dla osób z ograniczona mobilnością w podsystemie tabor. Mowa będzie także o kwestia ochrony środowiska w unijnych regulacjach prawnych.
Ostatnia sesja poświęcona będzie odpowiedzi na pytanie, jak poprawnie napisać specyfikację na zakup i modernizację taboru kolejowego. Przedstawione zostaną informacje na temat tego, co powinno zawierać studium wykonalności, jaka powinna być jego zawartość i metodyka oraz jakie mogą być źródła finansowania zakupów i modernizacji taboru.
Szczegółowe informacje o programie i formularze zgłoszeniowe tutaj.