PKP PLK wybrała najkorzystniejszą ofertę na realizację modernizacji odcinka LOT A Magistrali Węglowej z Chorzowa Batory do Nakła Śląskiego.
W lipcu ubiegłego roku PKP PLK
ogłosiła nowy przetarg na odcinek LOT A Chorzów Batory (km 5,900) – Nakło Śląskie (km 29,000) na tzw. Magistrali Węglowej, czyli linii 131. Postępowanie powtarzano ze względu na znaczne
przekroczenie kosztorysu w pierwszym podejściu. Wydłuży to realizację inwestycji
co najmniej do 2023 roku. We wrześniu
podpisano umowy na LOT-y C i D magistrali.
Teraz wybrano najkorzystniejszą ofertę w przetargu na LOT A po aukcji elektronicznej, która odbyła się w październiku. Złożyło ją przedsiębiorstwo Intercor z ceną 1,529 mld złotych brutto; wyprzedziło Porr i Budimex, a oferta Torpolu została odrzucona.Termin wykonania zakresu podstawowego to 41 miesięcy dla Etapu 1, czyli projektu i budowy oraz 72 miesiące (od odbioru końcowego robót) dla Etapu 2, czyli gwarancji. Prawo opcji przysługuje do 108 miesięcy po zakończeniu Etapu 2 – chodzi o świadczenie usług pogwarancyjnych. Zapisano też możliwość zmian w zakresie interfejsów jako prawo opcji.
Realizacja odcinka LOT A prowadzona będzie w systemie „projekt i budowa”. Przedmiotem zamówienia jest przebudowa dwutorowej linii kolejowej nr 131 na odcinku od km 5,900 do km 29,000, oraz w zakresie wynikającym z włączenia linie: nr 161 od km 11,550 do km 12,975; nr 132 od km 16,912 do km 18,920; nr 145 od km 16,733 do km 18,033; nr 127 od km 26,922 do km 29,000; nr 128 od km 26,939 do km 29,000 oraz nr 165 od km 1,185 do km 1,285. Prace obejmą też urządzenia sterowania i zasilania trakcyjnego, obiekty obsługi podróżnych, energetykę nietrakcyjną i telekomunikacją, świadczenie usług gwarancyjnych oraz pogwarancyjnych, a także zamówienia opcjonalne.
W ramach prac na odcinkach, na których nie było prac w poprzednich latach wymieniona ma zostać nawierzchnia torowa i sieć trakcyjna. Przewidziano poprawę geometrii linii, przebudowę peronów, rozjazdów, remont lub przebudowę obiektów inżynieryjnych oraz nowe urządzenia sterowania ruchem. Jak zauważa Polska Agencja Prasowa, nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego. W centrum Chorzowa ma powstać nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich. Zaplanowano zmianę układu torowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście - oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji hali dworcowej – wraz z wymianą poszycia jej dachu. Na przystanku Bytom Północny perony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich.