W nowym pociągu metra Siemens Inspiro duży nacisk położono na obsługę niepełnosprawnych. Szersze drzwi, z przodu i z tyłu sporo miejsca dla wózkowiczów, wysuwane rampy, które niwelują odstęp pomiędzy wagonem a peronem. – To jest kluczowe w przypadku osób na wózkach – cieszy się Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracja.
Na przystosowanie pociągu do potrzeb osób niepełnosprawnych zwracają uwagę wszyscy rozmówcy. – Ten pociąg jest w zasadzie zgodny z SIWZ-em, czyli z wymaganiami, jakie zostały postawione, a także z pewnymi dyskusjami, w tym środowiskiem osób niepełnosprawnych – podkreśla Leszek Ruta, dyrektor warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego.
Rozwiązania zgodne z oczekiwaniami
Metro Warszawskie i producent konsultowali rozwiązania ze środowiskiem osób niepełnosprawnych – tak, by faktycznie służyły one zainteresowanym. – Zbieraliśmy informacje, jak funkcjonują osoby z niepełnosprawnością, na co trzeba zwrócić uwagę w przypadku osób poruszających się na wózkach, osób niewidomych i niedowidzących. Rekomendacje pomagał nam przygotować Polski Związek Niewidomych. My daliśmy informacje, co nam jest potrzebne, a inżynierowie myśleli, co zrobić, żeby nam się dobrze podróżowało – wyjaśnia Piotr Pawłowski udział Stowarzyszenia Przyjaciół Integracja, którego jest prezesem.
Najbardziej cieszy się z wysuwanej rampy. Osoby, które potrzebują pomocy, będą sygnalizować chęć jej użycia za pomocą przycisku na drzwiach. – Osoba na wózku nie będzie narażona na to, aby wpaść między peron a wagon. Najważniejsze, że ta dziura została w szybki i umiejętny sposób wyeliminowana – zauważa Pawłowski. Zwraca też uwagę na sporą ilość miejsca wewnątrz dla osób na wózku i specjalne „miejsca parkowania”. – Czekamy na system informacji. Zobaczymy, jak będą podawane treści, jeżeli chodzi o osoby słabowidzące czy niesłyszące – zastanawia się Piotr Pawłowski.
Jakie udogodnienia
Sporo dyskusji wzbudzał kolor uchwytów. Nie bez powodu jednak zdecydowano, że będą żółte. – Takie są tendencje europejskie i światowe, że pewne elementy, które mają wspomagać osoby niepełnosprawne i niedowidzące, mają być jaskrawe – mówił wcześniej „Rynkowi Kolejowemu” Leszek Ruta, dyrektor ZTM-u.
To nie koniec udogodnień dla niepełnosprawnych. Z przodu i tyłu składu, pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami, przewidziano dużą przestrzeń dla niepełnosprawnych. Ponadto dla ułatwienia wjazdu i wyjazdu wózków przy pierwszych drzwiach, w przeciwieństwie do pozostałych, nie ma pionowej rurki po środku składu. Dla wygody pasażerów producent przewidział duże wejścia o szerokości 1400 mm. Przy wszystkich drzwiach zainstalowano też szorstkie pasy na podłodze.
Warszawa jest pierwszym miastem, które zamówiło pociągi Siemensa nowej generacji. Ich krajowa premiera odbyła się 12 stycznia br. Łącznie do stolicy przyjedzie 35 składów (z opcją zwiększenia zamówienia do 50%). Będą one obsługiwać centralny odcinek II linii i wzmocnią I linię. Część zamówienia zostanie zrealizowana w zakładach Newagu w Nowym Sączu.