VIS Systems z Gliwic zakończył prace badawczo-projektowe w zakresie modernizacji różnych typów lokomotyw manewrowych z wykorzystaniem napędu hybrydowego. Jest to pierwszy w Polsce projekt oparty na szerokiej analizie prac manewrowych różnych typów bocznic.
Celem badań było przeanalizowanie charakteru prac lokomotyw manewrowych na polskich bocznicach dla określenia rzeczywistego zapotrzebowania na moc lokomotyw. Wyniki posłużyły optymalizacji doboru rodzaju i mocy napędu hybrydowego. Podczas prac badawczych realizowanych przez konstruktorów i technologów VIS Systems wraz z Wojskową Akademią Techniczną przeprowadzone zostały badania symulacyjne zasobników energii dla określenia rzeczywistej charakterystyki obciążeń – wyjaśnia Zdzisław Kotowski, wiceprezes zarządu VIS Systems. Analizy i badania jednoznacznie potwierdziły korzyści z wprowadzenia trakcji hybrydowej.
Jak podkreśla prof. Wiesław Barnat z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie: Trakcja hybrydowa stanowi interesującą odpowiedź na rosnące w długim terminie ceny paliw i coraz ostrzejsze wymagania w zakresie ochrony środowiska. Wdrażanie rozwiązań hybrydowych w taborze kolejowym w Polsce to tylko kwestia czasu.
Opracowane przez projektantów VIS Systems rozwiązania techniczne umożliwiają:
– obniżenie zużycia paliwa o około 50% poprzez zastosowanie nowego agregatu mocy,
– obniżenie o 60% emisji substancji szkodliwych tlenków NOx, cząstek stałych, CO2 i HC,
– zmniejszenie o 50% kosztów utrzymania silnika (lub silników) spalinowych,
– redukcję emitowanego hałasu i drgań o min. 20%,
– redukcję kosztów inwestycji dzięki zastosowaniu mniejszych, produkowanych w znacznych seriach silników spalinowych.
VIS Systems wychodzi naprzeciw problemom, z jakimi spotykają się operatorzy lokomotyw manewrowych: wysokim kosztom eksploatacji, niskim współczynnikom dostępności oraz rosnącym wymaganiom dotyczącym emisji spalin, hałasu i ochrony środowiska. Obecnie opracowujemy dokumentacją techniczną typoszeregu modernizowanych lokomotyw hybrydowych w układzie modułowym. Innowacyjne rozwiązania w ramach projektu hybrydowych lokomotyw manewrowych umożliwiają optymalizację wydatków inwestycyjnych oraz obniżenie kosztów późniejszej eksploatacji – podkreśla Zdzisław Kotowski, wiceprezes zarządu VIS Systems.