Bramownice PWP oraz nowy typ wagonu SWITCHER FLAT mają uelastycznić i uczynić bardziej uniwersalną oraz dostępną zabudowę blokową rozjazdów.
Od kilkunastu miesięcy Grupa KZN Bieżanów (KZN Rail - lider i Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” – partner) prowadzi projekt rozwojowy, polegający na opracowaniu innowacyjnej technologii rozładunku i logistyki bloków rozjazdowych metodą wzdłużną. Projekt, współfinansowany przez NCBR ze środków unijnego programu Inteligentny Rozwój, powstał na bazie doświadczeń krakowskiej grupy kapitałowej, związanych z rozładunkami bloków rozjazdowych i jest twórczym rozwinięciem sprawdzonej technologii SWITCHER. Zwłaszcza doświadczeń z transportem bliskim w warunkach placu budowy oraz rozładunkiem zarówno przy użyciu hydraulicznych dźwigów kolankowych zamontowanych na SWITCHERACH PLUS, jak i z wykorzystaniem ciężkich dźwigów kolejowych. – Chodziło nam o eliminację wszystkich tych sytuacji, w których praktycznie, czyli na placu budowy, powyższe systemy rozładunkowe stawały się - częściowo lub całkowicie - niewydolne. Jak choćby w przypadku gęsto umiejscowionych urządzeń SRK, na liniach jednotorowych czy na bardzo skomplikowanych głowicach stacyjnych – mówi Grzegorz Leszczyński, wiceprezes Grupy KZN Bieżanów – Bramownice PWP uzupełnione systemem transportowym opartym na wagonach SWITCHER FLAT rozwiązują powyższe problemy dzięki pełnej mobilności na placu budowy, zapewnionej przez wózki dwudrogowe – dodaje Leszczyński.
Specjalistyczne bramownice PWP to urządzenia przeznaczone do realizacji najcięższych prac związanych z zabudową prefabrykowanych elementów infrastruktury szynowej. Na potrzeby projektu zostały tak skonfigurowane przez producenta korzystającego z wytycznych zespołu logistyki rozjazdowej KZN Rail, aby jak najsprawniej i najprecyzyjniej umieszczać bloki rozjazdowe lub przęsła torowe w miejscu zabudowy. Dzięki uniwersalności i mobilności systemu istnieje możliwość rozładunku i transportu całych przęseł torowych, a nawet elementów obiektów inżynieryjnych.
Pod hasłem „bramownice PWP” kryje się tak naprawdę kilka modułów systemu. Moduł dźwigowy – to dwie bramownice o łącznym udźwigu ponad 40 ton! Przystosowany do prac torowych system chwytaków zapewnia szybkie i pewne podjęcie ładunku. Dodatkowo siłowniki hydrauliczne umożliwiają bramownicom także samodzielne kroczenie po placu budowy. Moduł nośny – to specjalna konstrukcja, na której w trakcie operacji transportowych na placu budowy spoczywają i bloki rozjazdowe i same bramownice. Ostatnim jest moduł jezdny – to kombinacja wózków kolejowych i dwudrogowych zapewniających sprawne poruszanie się całego systemu zarówno po torach jak i po podbudowie torowiska. – Dzięki takiemu układowi urządzeń jesteśmy w stanie przenosić i układać w miejscu docelowym przęsła torowe o długości nawet 40 mb, bloki rozjazdowe a nawet całe rozjazdy aż do promienia R500, co stanowić będzie istotny przełom na polskiej kolei. Atuty naszego systemu udowodniliśmy podczas realizacji zadań na odcinku linii E75 Czyżew – Białystok (dla konsorcjum Intercor-Stecol-Sinohydro), podczas prac nad poprawą dostępu do portu w Gdyni (Budimex), jak i podczas budowy stacji Radom Wschodni (ZRK DOM). – zaznacza Mateusz Kozak, dyrektor logistyki KZN Rail.
Drugą składową projektowanego systemu jest nowy typ wagonu. SWITCHER FLAT to tak naprawdę znany wszystkim wagon z Bieżanowa do transportu rozjazdów, z tym że nie z uchylną lecz ze stałą platformą transportową w układzie horyzontalnym. Wagony tego typu będą umożliwiać nie tylko sprawne przewożenie całego systemu bramownic PWP, ale dzięki parametrom przestrzeni ładunkowej (26 m długości oraz 2,9 m szerokości) posłużyć będą mógł także do transportu przęseł torowych albo bloków zwrotnicowych rozjazdów R300 i R500 w położeniu horyzontalnym z zachowaniem skrajni - stąd nazwa FLAT. Wagon będzie dłuższy od używanych dziś do tego typu transportów wagonów typu Res o ponad 6 mb, pozwoli na optymalizację transportu na budowę oraz zwiększa możliwości transportowe (m.in. poprzez niestosowanie, koniecznych przy Res-ach, wagonów osłonowych). Dwa pierwsze wagony SWICHER FLAT pojawią się na polskich torach jeszcze w tym roku.
- Dzięki systemowi bramownic PWP znikają kolejne, tym razem technologiczne, ograniczenia w stosowaniu technologii blokowego transportu i rozładunku rozjazdów, dzięki której jesteśmy w stanie uzyskać najwyższą jakość początkową, tych kluczowych przecież konstrukcji z punktu widzenia bezpieczeństwa i kosztów utrzymania linii kolejowych. – mówi Rafał Leszczyński, prezes Grupy KZN Bieżanów . – Blokowa zabudowa rozjazdów to wymierne korzyści utrzymaniowe dla zarządcy sieci. Jak ustalono w badaniach prowadzonych na kolejach państw UE, co prawda koszt zakupu i zabudowy konstrukcji rozjazdowych stanowi średnio 2 proc. wartości inwestycji w modernizowany odcinek linii kolejowej, to już w trakcie eksploatacji tego samego odcinka koszty utrzymania rozjazdów stanowią aż 30 proc. całości! Dlatego wysoka jakość początkowa, uzyskana dzięki zabudowywaniu fabrycznie zmontowanych bloków rozjazdowych, zapewnia oszczędności dla zarządcy sieci w całym cyklu eksploatacji rozjazdów – podkreśla szef krakowskiej grupy kapitałowej.