Partnerzy serwisu:
Innowacje

Innowacyjne maszyny z KZNu

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
20-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Bramownice PWP oraz nowy typ wagonu SWITCHER FLAT mają uelastycznić i uczynić bardziej uniwersalną oraz dostępną zabudowę blokową rozjazdów.

Od kilkunastu miesięcy Grupa KZN Bieżanów (KZN Rail - lider i Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” – partner) prowadzi projekt rozwojowy, polegający na opracowaniu innowacyjnej technologii rozładunku i logistyki bloków rozjazdowych metodą wzdłużną. Projekt, współfinansowany przez NCBR ze środków unijnego programu Inteligentny Rozwój, powstał na bazie doświadczeń krakowskiej grupy kapitałowej, związanych z rozładunkami bloków rozjazdowych i jest twórczym rozwinięciem sprawdzonej technologii SWITCHER. Zwłaszcza doświadczeń z transportem bliskim w warunkach placu budowy oraz rozładunkiem zarówno przy użyciu hydraulicznych dźwigów kolankowych zamontowanych na SWITCHERACH PLUS, jak i z wykorzystaniem ciężkich dźwigów kolejowych. – Chodziło nam o eliminację wszystkich tych sytuacji, w których praktycznie, czyli na placu budowy, powyższe systemy rozładunkowe stawały się - częściowo lub całkowicie - niewydolne. Jak choćby w przypadku gęsto umiejscowionych urządzeń SRK, na liniach jednotorowych czy na bardzo skomplikowanych głowicach stacyjnych – mówi Grzegorz Leszczyński, wiceprezes Grupy KZN Bieżanów – Bramownice PWP uzupełnione systemem transportowym opartym na wagonach SWITCHER FLAT rozwiązują powyższe problemy dzięki pełnej mobilności na placu budowy, zapewnionej przez wózki dwudrogowe – dodaje Leszczyński.

Specjalistyczne bramownice PWP to urządzenia przeznaczone do realizacji najcięższych prac związanych z zabudową prefabrykowanych elementów infrastruktury szynowej. Na potrzeby projektu zostały tak skonfigurowane przez producenta korzystającego z wytycznych zespołu logistyki rozjazdowej KZN Rail, aby jak najsprawniej i najprecyzyjniej umieszczać bloki rozjazdowe lub przęsła torowe w miejscu zabudowy. Dzięki uniwersalności i mobilności systemu istnieje możliwość rozładunku i transportu całych przęseł torowych, a nawet elementów obiektów inżynieryjnych.
Pod hasłem „bramownice PWP” kryje się tak naprawdę kilka modułów systemu. Moduł dźwigowy – to dwie bramownice o łącznym udźwigu ponad 40 ton! Przystosowany do prac torowych system chwytaków zapewnia szybkie i pewne podjęcie ładunku. Dodatkowo siłowniki hydrauliczne umożliwiają bramownicom także samodzielne kroczenie po placu budowy. Moduł nośny – to specjalna konstrukcja, na której w trakcie operacji transportowych na placu budowy spoczywają i bloki rozjazdowe i same bramownice. Ostatnim jest moduł jezdny – to kombinacja wózków kolejowych i dwudrogowych zapewniających sprawne poruszanie się całego systemu zarówno po torach jak i po podbudowie torowiska. – Dzięki takiemu układowi urządzeń jesteśmy w stanie przenosić i układać w miejscu docelowym przęsła torowe o długości nawet 40 mb, bloki rozjazdowe a nawet całe rozjazdy aż do promienia R500, co stanowić będzie istotny przełom na polskiej kolei. Atuty naszego systemu udowodniliśmy podczas realizacji zadań na odcinku linii E75 Czyżew – Białystok (dla konsorcjum Intercor-Stecol-Sinohydro), podczas prac nad poprawą dostępu do portu w Gdyni (Budimex), jak i podczas budowy stacji Radom Wschodni (ZRK DOM). – zaznacza Mateusz Kozak, dyrektor logistyki KZN Rail.

Drugą składową projektowanego systemu jest nowy typ wagonu. SWITCHER FLAT to tak naprawdę znany wszystkim wagon z Bieżanowa do transportu rozjazdów, z tym że nie z uchylną lecz ze stałą platformą transportową w układzie horyzontalnym. Wagony tego typu będą umożliwiać nie tylko sprawne przewożenie całego systemu bramownic PWP, ale dzięki parametrom przestrzeni ładunkowej (26 m długości oraz 2,9 m szerokości) posłużyć będą mógł także do transportu przęseł torowych albo bloków zwrotnicowych rozjazdów R300 i R500 w położeniu horyzontalnym z zachowaniem skrajni - stąd nazwa FLAT. Wagon będzie dłuższy od używanych dziś do tego typu transportów wagonów typu Res o ponad 6 mb, pozwoli na optymalizację transportu na budowę oraz zwiększa możliwości transportowe (m.in. poprzez niestosowanie, koniecznych przy Res-ach, wagonów osłonowych). Dwa pierwsze wagony SWICHER FLAT pojawią się na polskich torach jeszcze w tym roku.

- Dzięki systemowi bramownic PWP znikają kolejne, tym razem technologiczne, ograniczenia w stosowaniu technologii blokowego transportu i rozładunku rozjazdów, dzięki której jesteśmy w stanie uzyskać najwyższą jakość początkową, tych kluczowych przecież konstrukcji z punktu widzenia bezpieczeństwa i kosztów utrzymania linii kolejowych. – mówi Rafał Leszczyński, prezes Grupy KZN Bieżanów . – Blokowa zabudowa rozjazdów to wymierne korzyści utrzymaniowe dla zarządcy sieci. Jak ustalono w badaniach prowadzonych na kolejach państw UE, co prawda koszt zakupu i zabudowy konstrukcji rozjazdowych stanowi średnio 2 proc. wartości inwestycji w modernizowany odcinek linii kolejowej, to już w trakcie eksploatacji tego samego odcinka koszty utrzymania rozjazdów stanowią aż 30 proc. całości! Dlatego wysoka jakość początkowa, uzyskana dzięki zabudowywaniu fabrycznie zmontowanych bloków rozjazdowych, zapewnia oszczędności dla zarządcy sieci w całym cyklu eksploatacji rozjazdów – podkreśla szef krakowskiej grupy kapitałowej.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Zobacz również:

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

Innowacje

Prefabrykowane rozjazdy tramwajowe? Już są!

mat. partnera 19 kwietnia 2023

KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5