Dane, które zebrał organizator targów InnoTrans 2024, wskazują, że 14. edycja największych na świecie targów technologii transportowych zgromadziła rekordową liczbę wystawców i odwiedzających. Bez wątpienia tegoroczna wystawa była najciekawszą od wielu lat.
– InnoTrans 2024 były rekordowymi targami zarówno pod względem powierzchni wystawienniczej, jak i liczby odwiedzających. W tym roku na tereny wystawowe Messe Berlin przybyło około 170 000 gości ze 133 krajów – dzięki temu po raz kolejny udało nam się zwiększyć liczbę odwiedzających i ich międzynarodowy charakter w porównaniu z okresem sprzed pandemii. InnoTrans imponująco udowodniło, że jest wiodącym na świecie targiem technologii transportowych i mobilności – powiedział Dirk Hoffmann, dyrektor operacyjny Messe Berlin. Rzeczywiście, tak wielką liczbę odwiedzających czuło się zarówno w halach, jaki w taborze na torach wystawowych.
Innotrans 2024 oczami "Rynku Kolejowego"
Jak dodaje organizator, na targach było aż 266 premier (nie tylko tabor), pojawiło się też 2940 wystawców z 59 krajów. Wzięło w nich udział około 600 nowych wystawców, a wraz z nimi nowe kraje, takie jak Maroko, Malezja, Indonezja i Republika Południowej Afryki. Wystawcy z całego świata zaprezentowali 133 pojazdy na 3500-metrowym torze. Po raz kolejny w Berlinie można było zobaczyć nowoczesne autobusy (głównie elektryczne), pomimo tego, że alternatywna impreza IAA w Hanowerze, poświęcona branży autobusowej i ciężarówkom, po raz pierwszy odbyła się w tym roku w innym, nie kolidującym z targami w Berlinie terminie. Mało tego - autobusowa wystawa na Innotrans była znacznie ciekawsza.
Z punktu widzenia "Rynku Kolejowego" tegoroczne targi były wyjątkowo ciekawe. Pojawiły się na nich aż dwa pociągu dużych prędkości (
Siemens Velaro dla Egiptu i
fenomenalny ETR1000), sporo
taboru piętrowego, wagon motorowy
Stadler RS Zero (Stadler był w tym roku największym z wystawców), była ciekawa prezentacja Chińczyków i Hyundaia (pokazali fragment piętrowego
ezeta dla Australii!), bardzo ciekawe tramwaje (w tym
ultradługi Alstom dla Berlina
czy wodorowy Hyundai). Jeden dzień mógł nie starczyć na samo zwiedzanie pojazdów z torów wystawowych. Bardzo widoczna w tym roku była silna reprezentacja Azjatów, coraz mocniej w transporcie zauważalny jest wodór. Na tym tle
dość skromnie prezentowały się polskie firmy.
AI coraz istotniejsze
Głównymi tematami tegorocznych targów były zrównoważony rozwój, elektryfikacja, digitalizacja i przede wszystkim sztuczna inteligencja. – Sztuczna inteligencja staje się coraz ważniejsza również w branży transportowej – mówi dyrektor InnoTrans Kerstin Schulz. InnoTrans uwzględniło ten rozwój, tworząc nową strefę wystawienniczą, AI Mobility Lab. – To była właściwa decyzja. Zapotrzebowanie na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwie było ogromne – informuje Schulz. 42 wystawców z 17 krajów zaprezentowało swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie sztucznej inteligencji, robotyki, ochrony danych i cyberbezpieczeństwa.
Co wystawcy mieli do powiedzenia na temat targów InnoTrans 2024:
Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility: „Jesteśmy zachwyceni tegorocznymi targami InnoTrans w Berlinie — targi odniosły wielki sukces. Udało nam się pokazać tysiącom odwiedzającym i klientom, w jaki sposób Siemens Xcelerator wykorzystuje standardowe interfejsy do cyfrowego łączenia danych z naszych produktów, operatorów i partnerów ekosystemu na nowo. W ten sposób promujemy przełomowe innowacje, które sprawiają, że transport kolejowy jest najbardziej zrównoważonym, wygodnym i opłacalnym rozwiązaniem transportowym. InnoTrans oferuje nam idealne warunki do osobistego dialogu i wspólnego postępu”.
Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny Alstom: „Podczas targów InnoTrans 2024 zobaczyliśmy, jak branża aktywnie reaguje na szybko zmieniające się potrzeby transportowe. Jestem wdzięczny licznym gościom z całego świata, szczególnie klientom i partnerom Alstom, którzy poświęcili czas na wymianę myśli. Z dumą zaprezentowaliśmy innowacje naszych 84 000 utalentowanych pracowników, którzy wspólnie pracują nad tym, aby transport był czysty, wydajny, inteligentny, niezawodny, przyjemny i dostępny dla wszystkich. Wyzwania, przed którymi stoimy – zmiana klimatu, szybka urbanizacja i zmieniający się krajobraz technologiczny – wymagają zjednoczonego podejścia i jesteśmy na dobrej drodze. InnoTrans 2024 potwierdziło mój optymizm co do przyszłości”.
Dr Richard Lutz, CEO Deutsche Bahn AG: „Więcej kolei w Niemczech i Europie, a tym samym większą ochronę klimatu, można osiągnąć tylko razem. Dlatego dialog w branży na InnoTrans jest tak ważny. Dzięki innowacyjnym podejściom i technologiom cyfrowym oraz namacalnym ulepszeniom dla naszych pasażerów w zakresie pociągów, połączeń i zintegrowanych usług transportu publicznego, my w DB bierzemy odpowiedzialność za silną kolej”.
Markus Bernsteiner, CEO Grupy Stadler: „InnoTrans 2024 było wielkim sukcesem dla Stadlera. Na stoisku mogliśmy zaprezentować gościom i klientom naszą innowacyjną siłę w zakresie nowoczesnych pojazdów szynowych oraz dostosowane rozwiązania sygnalizacyjne i serwisowe. Dzięki ośmiu koncepcjom pojazdów po raz kolejny zademonstrowaliśmy nasze zaangażowanie w zrównoważoną, bezpieczną i niezawodną mobilność. Z niecierpliwością czekamy na nadchodzące projekty i partnerstwa, które wyłonią się z tego udanego tygodnia na targach".
Kolejne targi InnoTrans odbędą się na terenie targów Messe Berlin w dniach od 22 do 25 września 2026 r.