Głównymi punktami programu obecności Hitachi w Berlinie była prezentacja najnowszego modelu pociągu dużych prędkości ETR1000 oraz oficjalne ogłoszenie strategicznego partnerstwa z NVIDIA, światowym liderem w dziedzinie technologii obliczeniowych opartych na sztucznej inteligencji.
ETR1000 to flagowy pociąg Hitachi Rail, który od lat wyznacza standardy w europejskim transporcie kolejowym. Nowy pojazd, który zachwycił zwiedzających targi, będzie zintegrowany z innowacyjną platformą Hitachi Rail HMAX (Hyper Mobility Asset Expert), zapewniając cyfrowe zarządzanie zasobami w celu optymalizacji i poprawy terminowej konserwacji wybranych elementów pociągu, np. zestawów kołowych, oraz zwiększenia dostępności usług. Więcej na temat pojazdu
"Rynek Kolejowy" pisał tutaj. Technologia AI na torach: partnerstwo z NVIDIA daje nowe możliwości
Tworząc nowy tabor kolejowy, firma Hitachi Rail rozwija jednocześnie technologie zwiększające efektywność całego ekosystemu kolejowego – pociągów, sygnalizacji i infrastruktury – dzięki cyfryzacji i sztucznej inteligencji. Podczas targów InnoTrans 2024 japońska spółka przedstawiła szczegóły nawiązanej w tym roku współpracy z NVIDIA. Dzięki niej, wspomniana pionierska platforma HMAX będzie wspierana przez platformy NVIDIA IGX oraz NVIDIA Holoscan, umożliwiające przetwarzanie dużych ilości danych na krawędzi sieci w czasie rzeczywistym.
Do centrów operacyjnych przesyłane będą tylko istotne informację, co zapewni szybszy i skuteczniejszy monitoring całej infrastruktury oraz taboru kolejowego. To z kolei przełoży się na optymalizację usług, zwłaszcza konserwacyjnych i naprawczych, niższe koszty operacyjne i większa niezawodność transportu kolejowego. Współpraca z NVIDIA jest jednym z kluczowych elementów strategii cyfryzacji oraz rozwoju zrównoważonej, innowacyjnej mobilności przez firmę Hitachi Rail.
Pierwsze na świecie wdrożenie technologii 5G dla systemów CBTC
Podczas targów InnoTrans firma Hitachi Rail ogłosiła także swoje rewolucyjne osiągnięcie w zakresie rozwoju cyfrowej sygnalizacji, tj. pierwsze na świecie wdrożenie technologii 5G dla opartych na komunikacji (CBTC) systemów sterowania ruchem pociągów na linii Crosstown w Nowym Jorku, która przewozi 70 000 pasażerów dziennie, oraz na lotnisku w Hongkongu.
Technologia 5G została zintegrowana z zaawansowanym systemem sygnalizacji cyfrowej firmy Hitachi Rail – SelTrac CBTC, który wykorzystuje komunikację między pociągiem a ziemią w celu wsparcia zarządzania ruchem na linii kolejowej. Rozwiązanie to umożliwia zwiększenie wydajności, obniżenie kosztów oraz optymalizację infrastruktury kolejowej, ponieważ wykorzystanie sieci 5G – dzięki jej wysokiej przepustowości – znacząco zmniejsza infrastrukturę przytorową oraz zapewnia raportowanie danych pociągu w czasie rzeczywistym.
Hitachi Rail w Polsce– Kolej to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu, a dzięki rozwojowi infrastruktury dla pociągów dużych prędkości jest też coraz bardziej konkurencyjna dla krótkodystansowych lotów. To zdecydowanie czyni ją transportem przyszłości, także dla Polski, która ma bardzo duży potencjał, a jednocześnie potrzeby w zakresie rozwoju całego ekosystemu kolejowego. Jestem przekonany, że innowacyjne, inteligentne rozwiązania oraz nowoczesny tabor Hitachi Rail sprawdzą się na polskim rynku tak samo jak na innych europejskich rynkach, zapewniając niezawodność i efektywność kosztową operatorom oraz bezpieczeństwo i komfort pasażerom – powiedział Paweł Przyżycki, prezes zarządu Hitachi Rail GTS Polska.