Na targach Innotrans Pesa wraz z PKN Orlen zaprezentowały zestaw lokomotywy hybrydowej wraz z modułem tankowania tego paliwa. Bydgoska lokomotywa to pojazd dobrze znany z zeszłorocznych targów Trako, ponieważ to właśnie tam został on zaprezentowany po raz pierwszy. Pesa i Orlen będą wspólnie startować w przetargach oferując zestawy wodorowe.
Rok temu podczas targów Trako w Gdańsku Pesa
zaprezentowała prototyp swojej wodorowej lokomotywy. Od tego momentu minął rok, a bydgoski producent ma już za sobą jej pierwsze uruchomienia na terenie swojego zakładu. Teraz przyszedł czas na światową premierę tego pojazdu, która właśnie odbyła się na trwających w Berlinie targach Innotrans. Co ważne, Pesa wraz z PKN Orlen zaprezentowała kompletny zestaw wodorowy, a więc lokomotywę wraz z modułem ładowania. Obie spółki podpisały specjalne porozumienie przy współpracy w tworzeniu ofert przetargowych, w których Pesa będzie odpowiadała za dostawy taboru, a Orlen za tankowanie wodoru.
Projekt, który odpowiada na potrzeby światowej kolei
Na prezentacji kompleksowego rozwiązania pojawili się ministrowie infrastruktury, Andrzej Adamczyk oraz Andrzej Bittel. Prezentacji całego zestawu dokonali prezes Pesy, Krzysztof Zdziarski oraz Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen.
– Przede wszystkim chcę podkreślić, że dziś prezentujemy produkt, który jest odpowiedzią na zapotrzebowanie kolei w Polsce, Europie oraz świecie. W zeszłym roku ta lokomotywa była na etapie prototypu, ale przez ostatnie 12 miesięcy poczyniono wiele starań, żeby prototyp zamienił się w produkt – powiedział wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel.
Wodorowa lokomotywa to przełom technologiczny
– To co dziś widzimy to przełom technologiczny oraz przełom organizacyjny. W naszym środowisku biznesowym po raz pierwszy jesteśmy w stanie zaprezentować zestaw pełen zestaw, a więc moduł ładowania oraz lokomotywa z ogniwem wodorowym. Jest to lokomotywa manewrowa, zdolna pracować na bocznicach czy też w portach – powiedział prezes Pesy Bydgoszcz, Krzysztof Zdziarski.
Prezes dodał, że zarówno Pesa jak i Orlen zwracają szczególną uwagę na redukcję emisji i działania proklimatyczne.
Uruchomienie, wkrótce jazdy testowe
– Lokomotywa, którą w tej chwili prezentujemy na Innotrans,
jest już po uruchomieniach i pierwszych jazdach testowych. Po targach przejdzie ostatnie testy homologacyjne na torze w Żmigrodzie, a w pierwszym kwartale przyszłego roku trafi do eksploatacji na terenie Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku. Jednocześnie kontynuujemy prace nad zeroemisyjnymi pojazdami pasażerskimi, które będą mogły być zasilane z trakcji i ogniw wodorowych. Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z elementów programu „Zielona Pesa” realizowanego w ramach strategii 2026+. Zielona Pesa to nie tylko ekologiczne pojazdy, ale również zmiany w samej firmie, zmierzające do maksymalnego ograniczenia śladu węglowego w procesie produkcji i funkcjonowaniu spółki – dodaje Krzysztof Zdziarski, Prezes Pesy.
PKN Orlen: rynek kolejowy to atrakcyjny obszar do wdrażania paliwa wodorowego
– Rynek kolejowy stanowi dla nas bardzo atrakcyjny obszar wdrażania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. Zapotrzebowanie lokomotywy manewrowej wynosi dziennie 170 kg wodoru, natomiast pociągu aż 260 kg, czyli niemal tyle, ile dziewięciu autobusów. Wodór jest przyszłością kolei, to technologia, która będzie szybko się rozwijała, a my budując kompetencje w tym obszarze, będziemy do tego dobrze przygotowani – mówił Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.