Po raz pierwszy dla tak szerokiej publiczności, a po raz drugi publicznie, pokazano w Berlinie gotowy pierwszy egzemplarz piętrowego elektrycznego zespołu trakcyjnego Rock, który kupiła Trenitalia.
Hitachi Rail kupiło kilka lat temu upadające po kilku nieudanych kontraktach zakłady Ansaldo Breda. Zastrzyk japońskiej technologii miał pomóc zakładowi pisać nową historię w połączeniu z włoskim zamiłowaniem do eleganckiego designu i prędkości.
Jak zwykle – nie możemy wypowiedzieć się po statycznej prezentacji o ruchowych walorach pojazdu, ale jeśli chodzi o wygląd pojazdu, to mocno on rozczarowuje zwłaszcza od wewnątrz. Miejmy nadzieję, że ten bardzo ciekawy pojazd przejdzie restylizację do wiosny 2019 roku, kiedy pierwsze pojazdy mają zacząć wozić Włochów.
Zaskakuje niechlujny montaż uszczelek w oknach, elementy podłogi wzmacniane prostymi metalowymi listwami, elementy z tworzywa sztucznego na górnym pokładzie, które wyglądają tak, jakby ktoś bardzo spieszył się ze skończeniem pojazdu na ostatnią chwilę przed targami. Niezwykłe jest to, że znani z dbania o szczegóły w taborze Włosi umieścili miejsce na wózek dziecięcy na jednym z podestów, do którego w razie większego zatłoczenia ciężko będzie w ogóle dotrzeć, a miejsca na rowery umieszczono tak blisko siebie, że potrzebna jest specjalna technika ich wprowadzania w prowadnice (co nie gwarantuje ich właściwego zabezpieczenia).
Bardzo dziwne są drzwi wejściowe montowane głęboko we wnękach pojazdu. Trudno ocenić jaka jest zaleta takiego rozwiązania, ponieważ nie praktykuje tego obecnie żaden inny europejski producent taboru pasażerskiego. Do wnętrza próbowano przemycić coś charakterystycznego z nowoczesnego włoskiego designu, ale z zastosowanymi materiałami wykończeniowymi, sprawia to mało zachwycające wrażenie.
Pochwalić Hitachi trzeba natomiast za budowę wygodnych i szerokich klatek schodowych, co w tym taborze ma spore znaczenie i dużo światła we wnętrzu, choć pod tym względem niekwestionowanym liderem pozostaje Siemens ze swoim Desiro HC. Bardzo wygodne są też zabudowane fotele pasażerskie.
W ramach zamówienia Hitachi produkuje 39 pociągów piętrowych z długości od 4 do 6 członów. Pierwsze 5-członowe jednostki w liczbie 25 sztuk będą docierać do regionu Emilia-Romagna. Trenitalia ma możliwość rozszerzenia zamówienia na te pociągi do aż 300 pojazdów.
W 5-członowym, 136-metrowym pociągu podróżować może 656 pasażerów na miejscach siedzących. Maksymalna prędkość pociągu to 160 km/h. Pudła pojazdu zbudowano z aluminium, co ma przełożyć się na niską wagę pojazdu. Rock ma konsumować o 30% mniej energii, niż istniejący tabor elektryczny tego typu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.