Fachowa londyńska Railway Gazette International powraca w majowym komentarzu redakcyjnym do sprawy wzajemnej relacji miedzy „torem a pociągiem” czyli miedzy infrastrukturą a operacjami.
Cytowany jest szef DB Ruediger Grube, który ogłaszając 29 marca br. całoroczne wyniki niemieckich kolei, miał wypowiedzieć swój „zdecydowany sprzeciw wobec odseparowania toru i ruchu”. Pan Grube poparł również swojego francuskiego odpowiednika – szefa SNCF Guillaume Pepy, który chce doprowadzić do konsolidacji zarządcy infrastruktury RFF, zarządcy sieci DCF i własnego SNCF-owskiego wydziału utrzymania infrastruktury.
W komentarzu RGI zauważa, że światowe doświadczenia ostatnich 20 lat wskazują, iż „konsolidacje uczyniły koleje silniejszymi i lepiej przystosowanymi do walki na rynkach przewozowych”. Miesięcznik zauważa też, ze vice-przewodniczący europejskiej komisji w Brukseli – Siim Kallas – uważnie śledzi te glosy i być może nie będzie już forsował obowiązkowej separacji w przyszłych dokumentach unijnych.