W piątek 14 stycznia odbyła się inauguracja pojazdów Kiss Stadlera na słoweńskich torach. Pierwsza jednostka wyruszyła o godz. 8.55 z Lublany do miejscowości Dobova zabierając na pokład pierwszych pasażerów. Był to jednocześnie premierowy przejazd dwupokładowego pojazdu z pasażerami w historii słoweńskiej kolei. Tym samym jednostki Kiss dostarczone z Siedlec do Słowenii rozpoczynają regularną eksploatację.
Jak przypomina Stadler, trójczłonowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne typu Kiss dla kolei słoweńskich zostały zaprojektowane jako pojazdy regionalne poruszające się z prędkością do 160 km/h. Mają po 79,84 metra długości, 2,80 metra szerokości i 4,63 metra wysokości. Wnętrza pojazdów oferują 292 miejsca siedzące, z czego 16 w pierwszej klasie oraz 277 miejsc stojących. 18 miejsc w drugiej klasie oraz 4 miejsca w pierwszej klasie spełniają wymagania specyfikacji TSI PRM.
W piętrowych pojazdach zaplanowano również miejsce na dwa wózki dla osób o ograniczonej mobilności i dziesięć rowerów. W wagonie środkowym znajdują się ponadto dwie toalety: standardowa oraz przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Niska podłoga umożliwia wsiadanie na pokład bez konieczności pokonywania różnicy poziomów, co skraca czas postoju na stacjach. Pojazdy są w pełni klimatyzowane i wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz wifi. Pociągi mogą poruszać się w trakcji wielokrotnej i są w pełni zgodne z najnowszymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności. Są wyposażone w system ETCS Guardia – własne rozwiązanie Stadlera z obszaru sterowania ruchem kolejowym.
Pojazd Kiss wyprodukowany dla Kolei Słoweńskich
zdobył nagrodę im. Inż. E. Malinowskiego podczas ubiegłorocznych targów Trako, na których był prezentowany - Bardzo się cieszymy, że nasze pierwsze zamówienie na pojazdy piętrowe
realizowane w siedleckim zakładzie kończymy z sukcesem - podkreśliła rzeczniczka Stadlera w Polsce Marta Jarosińska.