Trwają jazdy testowe dwóch pierwszych pojazdów Impuls 2 na stołecznych torach. Nowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej przejechały dziś ponad 200 kilometrów na trasie linii S3 łączącej Warszawę Zachodnią (peron 9) z Wieliszewem.
– Testy na Warszawskim Węźle Kolejowym są obowiązkowym elementem odbiorów technicznych. Nowe pociągi muszą przejechać 600 kilometrów bez usterek, abyśmy mieli pewność, że mogą bezpiecznie wozić pasażerów – mówi Alan Beroud, prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej. Jazdy próbne służą także szkoleniu maszynistów, którzy muszą posiadać uprawnienia do obsługi pojazdów tego typu – dodaje.
Jeszcze bez pasażerów, ale już na przystankach
Jazdy testowe odbywają się z prędkością rozkładową a pociąg zatrzymuje się na wszystkich przystankach. W trasie sprawdzane jest funkcjonowanie pojazdu na szlaku, działanie urządzeń pokładowych, np. biletomatów oraz systemu informacji pasażerskiej. Każdy z maszynistów, który będzie prowadził Impulsa 2 z pasażerami na pokładzie musi przejść tzw. autoryzację, czyli „wyjeździć” 36 godzin pod nadzorem maszynisty – instruktora.
Ostatnie jazdy testowe będą miały miejsce w nocy z 3 na 4 lutego. Jeśli zakończą się pomyślnie, kolejnym krokiem będzie włączenie nowych pociągów do rozkładu jazdy. Pierwszy kurs z pasażerami odbędzie się na trasie linii S2, łączącej Sulejówek z portem lotniczym im. Fryderyka Chopina.
– Nowe pociągi będą wysyłane na obecne trasy Szybkiej Kolei Miejskiej, tak aby zwiększyć liczbę miejsc i komfort pasażerów – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Wykorzystamy je także do rozszerzenia sieci SKM, gdy tylko przebudowa infrastruktury kolejowej na to pozwoli, chcemy skierować pociągi do Piaseczna – dodaje Katarzyna Strzegowska.
Terminowe dostawy
Kolejne dwa pojazdy z puli 21 zamówionych przez stołecznego przewoźnika przyjadą do Warszawy w połowie lutego, a następne dwa do połowy marca. Zgodnie z kontraktem producent ma dostarczyć wszystkie pociągi do końca listopada 2022 roku.
– Dostawy pojazdów Impuls 2 dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie realizowane są zgodnie z założonym harmonogramem. Już niebawem pierwsze nowe Impulsy zostaną włączone do ruchu i jestem przekonany, że będą równie niezawodne jak obecnie eksploatowane pojazdy NEWAGu przez Szybką Kolej Miejską – mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.
Inwestycja Szybkiej Kolei Miejskiej obejmuje 21 pojazdów: 15 złożonych z 5 członów i 6 złożonych z 4 członów, które można ze sobą łączyć w tzw. tandemy, zapewniając więcej miejsc w godzinach szczytu. Do dyspozycji pasażerów będą: Wi-Fi, ładowarki USB, miejsca na rowery, wózek oraz duży bagaż, a także nowoczesny system informacji i automaty biletowe. Na pokładzie znajdą się także ratujące życie defibrylatory AED.
Więcej na temat nowych Impulsów 2 dla SKM Warszawa
można przeczytać tutaj.