Partnerzy serwisu:
Pasażer

Impulsem PKP Intercity ze Szczecina do Gdyni przez Drawsko i Szczecinek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2024

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Impulsem PKP Intercity ze Szczecina do Gdyni przez Drawsko i Szczecinek
fot. PKP PLKStacja w Drawsku Pomorskim
Ministerstwo Infrastruktury planuje poprawę połączeń na Pomorzu Środkowym. Resort chciałby, żeby dwutrakcyjne Impulsy z Newagu kursowały linią nr 210, przez Drawsko Pomorskie, Szczecinek i Człuchów do Chojnic. Tam miałyby łączyć się z Impulsami jadącymi linią 203 z Gorzowa i w podwójnej trakcji docierać do Gdyni.

W lipcu bieżącego roku PKP Intercity podpisało umowę na dostawę 35 nowych, dwutrakcyjnych zespołów trakcyjnych, które wyprodukuje Newag. Firma z Nowego Sącza dostarczy 6-członowe jednostki o pojemności 178 osób, z czego 154 w drugiej klasie. Impulsy nowej generacji będą też wyposażone w maszyny do sprzedaży napojów i przekąsek a także stojaki na rowery. Nowe pociągi pojadą 160 km/h na trasach zelektryfikowanych oraz do 130 km/h na liniach “bez druta”.

W trakcji spalinowej królują lokomotywy. Na razie

Dwutrakcyjne pojazdy mają wspomóc realizację połączeń PKP Intercity na liniach niezelektryfikowanych, które od zawsze sprawiają przewoźnikowi spore problemy. Przypomnijmy, że PKP IC obsługuje trasy o takim charakterze głównie lokomotywami spalinowymi z wagonami. W taborze spółki jest tylko kilka nowoczesnych spalinowozów - Gam, dostarczonych przez Pesę, choć do tej pory również te pojazdy sprawiały przewoźnikowi sporo problemów.

Poza Gamami przewoźnik używa również lokomotyw będących ewolucją “manewrówek” na podwoziu Su42, które mogą rozpędzać się tylko do 90 km/h. Spółka dzierżawi też kilka czeskich lokomotyw z serii 754. PKP Intercity czeka również na dostawę 16 dwutrakcyjnych lokomotywa Gama z Pesy.

Problemy z lokomotywami spalinowymi sprawiają, że Intercity coraz częściej decyduje się na wykorzystanie na trasach niezelektryfikowanych spalinowych zespołów trakcyjnych. W ostatnim czasie zaczęły je obsługiwać pojazdy DM90 należące do SKPL.

Pociągi PKP Intercity pojadą przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Człuchów

Dostawa aż 35 bimodalnych zespołów trakcyjnych ma rozwiązać problemy przewoźnika w realizacji połączeń na trasach o charakterze spalinowym, co oznacza, że pojazdy z Newagu zaczną obsługiwać np. trasę z Gdyni do Gorzowa Wielkopolskiego przez Chojnice i Piłę, która wydaje się wręcz stworzona do obsługi przez pociągi dwutrakcyjne.

Ciekawy pomysł na obsługę tej relacji ma Ministerstwo Infrastruktury, o czym mówi nam wiceminister Piotr Malepszak.

– Hybrydy z Newagu za kilka lat mają obsługiwać relację Kostrzyn – Gorzów – Piła – Chojnice – Trójmiasto oraz np. Szczecin – Runowo – Szczecinek – Chojnice z opcją łączenia i rozłączania ich na stacji w Chojnicach. Planujemy realnie zacząć obsługiwać Pomorze Środkowe, które obecnie jest pozbawione połączeń dalekobieżnych w osi wschód - zachód. Myślimy tutaj wstępnie o czterech parach połączeń, co w stosunku do dzisiejszej sytuacji, gdy nie ma tam żadnych połączeń dalekobieżnych, byłoby rewolucją – informuje Malepszak.

Oznacza to, że pociągi dalekobieżne miałyby kursować zmodernizowaną linią kolejową nr 210, po której obecnie poruszają się tylko pociągi regionalne i to głównie na odcinku do Szczecinka. Obecnie w województwie zachodniopomorskim, w jej środkowej części prawie nie ma połączeń dalekobieżnych kursujących w osi wschód-zachód. Jedynym kursem jest IC Staszic, kursujący na południowych rubieżach województwa, trasą przez Piłę, Wałcz oraz Kalisz Pomorski w relacji Szczecin – Warszawa.

Gdzie jeszcze pojadą Impulsy PKP IC?

Ponadto dwutrakcyjne zespoły trakcyjne obsłużą również Hajnówkę, Zamość, Hrubieszów, Mielec, Zagórze, Krosno, Jasło, Nysę oraz Jelenią Górę. Docelowo pociągi dalekobieżne mają obsługiwać również Ostrołękę oraz Łomżę.

Pierwsze dwie jednostki z tego zamówienia mają dotrzeć do PKP Intercity w ciągu 30 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Jest homologacja dla EU200. Przybywają kolejne pojazdy

Tabor i technika

PKP Intercity: Jest homologacja dla EU200. Przybywają kolejne pojazdy

Roman Czubiński 18 września 2024

Dwie firmy chcą wynająć PKP Intercity elektrowozy

Biznes

Dwie firmy chcą wynająć PKP Intercity elektrowozy

Roman Czubiński 17 września 2024

FPS pokaże na targach Innotrans odnowiony wagon Z1B dla PKP Intercity

Tabor i technika

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Pasażer

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Michał Szymajda 11 września 2024

Zobacz również:

PKP Intercity: Jest homologacja dla EU200. Przybywają kolejne pojazdy

Tabor i technika

PKP Intercity: Jest homologacja dla EU200. Przybywają kolejne pojazdy

Roman Czubiński 18 września 2024

Dwie firmy chcą wynająć PKP Intercity elektrowozy

Biznes

Dwie firmy chcą wynająć PKP Intercity elektrowozy

Roman Czubiński 17 września 2024

FPS pokaże na targach Innotrans odnowiony wagon Z1B dla PKP Intercity

Tabor i technika

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Pasażer

Czy wróci pociąg Mare Balticum do Berlina?

Michał Szymajda 11 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5