9 czerwca zmienią się zasady przewozu pasażerów w większości zespołów trakcyjnych. Z jednej strony PKP Intercity umożliwi przejazd większej liczby pasażerów, co ma niebagatelne znaczenie w momencie skokowego wzrostu przewozów, z drugiej strony – będzie ciaśniej.
Nowe zasady przewozu pasażerów na miejscach
„bez wskazania miejsca siedzącego” wejdą 9 czerwca. We Flirtach, ED74 (Edytach) i SN84 (pojazdy dzierżawione od SKPL) będzie można kupić na miejsca stojące. Sprzedaż biletów wyłącznie na miejsca siedzące będzie mieć miejsce nadal w Pendolino i w Dartach. W tych pierwszych będzie tak ze względów wizerunkowych (trudno wyobrazić sobie pasażerów z biletami za 169 złotych odbywających podróż na stojąco) i ze względów bezpieczeństwa, w Dartach, wyprodukowanych przez Pesę sytuacja jest natomiast bardziej skomplikowana.
Miejsc stojących nie ma w Dartach– Ze względu na prowadzone przed sądem postępowanie, przedmiotem którego są m.in. roszczenia związane z wykonaniem umowy dostawy pojazdów ED-161 (PKP Intercity domaga się odszkodowania za opóźnione dostawy – dop. red.), PKP Intercity utrzymuje limit zajętości 100 proc. miejsc (obowiązek rezerwacji miejsc). Do czasu zakończenia sporu, ze względu na dobro prowadzonego postępowania, spółka nie przewiduje wprowadzenia zmian w zakresie limitu miejsc w pojazdach ED-161 Dart – napisał Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Ilu pasażerów „stojących” wezmą więc na pokład jednostki trakcyjne Flirt, Edyty i SN84? – Maksymalna liczba pasażerów bez wskazania miejsca siedzącego w składach będzie wynosić 20% liczby miejsc stojących – dodał rzecznik PKP Intercity.
Zapełnienie ezetów w praktyceJak to będzie wyglądać w praktyce? Pokażmy to na przykładzie pojazdu ED160 Flirt (PKP Intercity ma 32 takie pojazdy).
We Flirtach jest 360 miejsc (60 z nich w klasie 1). Oznacza to, że na pokład będą mogły zabrać jeszcze 72 pasażerów, którzy będą musieli pomieścić się w 6 krótkich (krótszych niż standardowe wagony klasy 2) wagonach klasy 2 (chyba, że ktoś zdecyduje się na zakup biletu klasy 1 bez wskazania miejsca). Część z nich zapewne pojedzie w przedziale barowym, inni znajdą miejsce w przestrzeni na rowery (jeśli nie będzie w niej rowerów), w niewielkiej, pozbawionej foteli przestrzeni dla osób niepełnosprawnych, a jeszcze inni w przedsionkach. Jeśli pasażerowie Ci wejdą na pokład z dużymi bagażami, może być naprawdę tłoczno.
Spółka przypomina, że część pasażerów może zająć miejsca, które nie zostały jeszcze zajęte przez innych pasażerów, lub zostały już zwolnione trudno jest jednak wymagać, aby przy zatłoczonym pociągu poszukiwać wolnych miejsc z bagażem.
Bardzo ważne jest, aby PKP Intercity doprowadziło system wskazujące zarezerwowany odcinek do pełnej funkcjonalności, aby pasażerowie z biletami bez wskazania miejsca, mogli zająć je choćby na krótkim odcinku. W części Flirtów już działa, przeważnie jest sprawny także w Pendolino.