Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

IGTL: Zmiany w kolejowym KPO testem wiarygodności resortu i PKP PLK

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
14-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
IGTL: Zmiany w kolejowym KPO testem wiarygodności resortu i PKP PLK
Fot. Budimex
Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o odstąpieniu od realizacji 11 zadań planowanych przez PKP PLK w ramach realizacji KPO. Ta decyzja wzbudza zaniepokojenie części sektora kolejowego. – Ta sytuacja będzie testem wiarygodności nowego zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Ministerstwa Infrastruktury. Niedopuszczalną byłaby sytuacja, kiedy w wyniku racjonalizacji planów inwestycyjnych, część środków alokowanych na infrastrukturalne projekty kolejowe pozostałaby niewykorzystana lub utracona – mówi Marita Szustak prezes Izby Gospodaraczej Transportu Lądowego.

Ministerstwo Infrastruktury dokonało przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK), finansowanych z KPO, czego efektem jest odstąpienie zarządcy infrastruktury od zawarcia umów w jedenastu postępowaniach o szacunkowej wartości 500 milionów złotych. PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania tej kwoty w ramach innych inwestycji o korzystniejszych parametrach efektywnościowych. Według deklaracji nowe przetargi mają zostać ogłoszone jeszcze w czwartym kwartale tego roku.

Od momentu powołania na stanowisko wiceminister ds. kolei Piotr Malepszak nie raz krytykował część inwestycji realizowanych lub planowanych przez PKP PLK jako nieefektywne i niedostosowane do realnych potrzeb ruchowych. – Ministerstwo Infrastruktury stawia i będzie stawiać bardzo duży nacisk na efektywne inwestowanie środków publicznych, generujących jak największy efekt dla pasażerów, przewoźników i konkurencyjności całego sektora transportu kolejowego – podkreślał wyjaśniając tą decyzję wiceminister infrastruktury.

Budownictwo kolejowe w kryzysie

– Z jednej strony, jako prezes organizacji zrzeszającej również przewoźników kolejowych, mogę wyrazić wsparcie dla takich działań, bo przykładów nietrafionych czy mówiąc najdelikatniej „nieprzemyślanych” inwestycji mamy niestety niemało. W pełni zgadzam się z Panem Ministrem, że inwestycje mają być „efektywne a nie efektowne”. Ale w tym miejscu nie mogę pominąć konsekwencji takich działań dla rynku wykonawczego i przemysłu. Budownictwo kolejowe, w tym producenci materiałów i urządzeń na jego rzecz, znajduje się bardzo głębokim kryzysie po latach kompletnej zapaści w zlecaniu nowych zadań inwestycyjnych na sieci PKP PLK z uwagi na brak środków z UE – mówi Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego (IGTL).

Szefowa IGTL podkreśla, że przez ostatnie lata o problemach z zapewnieniem stabilnego i elastycznego finansowania inwestycji kolejowych napisano już dziesiątki, jeśli nie setki, artykułów, oficjalnych wystąpień i analiz. Konieczność podjęcia działań w tym zakresie dla firm z branży budowlanej jest oczywista. – Stwierdzenia o tym, że system został uelastyczniony a „przeroby” w poszczególnych latach były rekordowe świadczyć mogą o kompletnym niezrozumieniu (albo celowym jego udawaniu) warunków prowadzenia biznesu – mówi Szustak i dodaje, że rynek żyje przyszłością, czyli nowymi kontraktami w portfelu, a to co jest obecnie na placu budowy to bardzo często opóźnione i fazowane projekty, które już dawno „skonsumowane” zostały w bilansach.

Każdy odwołany przetarg niepokoi

– W tej sytuacji każdy odwołany przetarg to bardzo niepokojące zdarzenie, które w zrozumiały sposób wywołuje nerwowość wśród potencjalnych wykonawców, podwykonawców i dostawców. Z tym większym napięciem firmy przyglądać się będą realizacji zapowiedzi o pilnym uruchomieniu nowych postępowań jeszcze w tym roku – dodaje przedstawicielka IGTL.

– Z całą stanowczością i odpowiedzialnością za słowa muszę stwierdzić, że ta sytuacja będzie testem wiarygodności nowego zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Ministerstwa Infrastruktury. Niedopuszczalną byłaby sytuacja, kiedy w wyniku racjonalizacji planów inwestycyjnych, część środków alokowanych na infrastrukturalne projekty kolejowe pozostałaby niewykorzystana lub utracona. Liczymy, że nikt nie ma zamiaru redukowania planów inwestycyjnych, jeżeli chodzi o ich globalną wartość, ale również liczbę zadań, które mogłyby być zagospodarowane przez liczne podmioty na rynku – podkreśla Szustak.

Prezeska IGTL przypomina także, że minister potwierdził pilne przekazanie na rynek szczegółowej informacji o planach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w tym zakresie na najbliższe tygodnie. – Mam nadzieję, że ogłaszane przetargi nie będą sprowadzać się wyłącznie do zadań wielomiliardowych, bo to niestety nie poprawi sytuacji na rynku – zaznacza IGTL.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Infrastruktura

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Kasper Fiszer 16 sierpnia 2024

Budowa nowych linii do Bogumiłowa i Wielunia ruszy w 2027 r.

Infrastruktura

ŁKA: Rekordowe półrocze na linii do Sieradza

Pasażer

ŁKA: Rekordowe półrocze na linii do Sieradza

Kasper Fiszer 12 sierpnia 2024

Zobacz również:

PLK dopuszcza nowy sposób zabezpieczania sieci trakcyjnej przed lodem

Innowacje

PLK dopuszcza nowy sposób zabezpieczania sieci trakcyjnej przed lodem

inf. pras. Art In Energy 11 sierpnia 2024

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Infrastruktura

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Michał Szymajda 08 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Infrastruktura

PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 na Ukrainę

Kasper Fiszer 16 sierpnia 2024

Budowa nowych linii do Bogumiłowa i Wielunia ruszy w 2027 r.

Infrastruktura

ŁKA: Rekordowe półrocze na linii do Sieradza

Pasażer

ŁKA: Rekordowe półrocze na linii do Sieradza

Kasper Fiszer 12 sierpnia 2024

Zobacz również:

PLK dopuszcza nowy sposób zabezpieczania sieci trakcyjnej przed lodem

Innowacje

PLK dopuszcza nowy sposób zabezpieczania sieci trakcyjnej przed lodem

inf. pras. Art In Energy 11 sierpnia 2024

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Infrastruktura

PLK: Jeszcze nie zamknęliśmy przejazdu w Ołtarzewie

Michał Szymajda 08 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5