Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
IGTL: Trzeba uelastycznić system badań lekarskich na kolei
Fot. Adam Kilian
W czasach radykalnie ograniczonych możliwości swobodnego wykonywania świadczeń medycznych, przemieszczania się pracowników, czy konieczności eliminacji kontaktu między nimi, należy podjąć działania, żeby maksymalnie uelastycznić system badań lekarskich pracowników zatrudnionych w zawodach kolejowych – uważa Izba Gospodarcza Transportu Lądowego.

Już drugiego czerwca, w odpowiedzi na wystąpienie IGTL, PKP S.A. przedstawiła swoje prognozy w zakresie zaległości w badaniach i planów ich nadrabiania. Wariant wówczas mniej optymistyczny zakładał zakończenie stanu epidemii z końcem sierpnia. Z analiz przedstawionych przez PKP S.A. wynikało, że zaległości (w związku z zawieszeniem badań w ustawie o przeciwdziałaniu COVID19) w okresie od połowy marca do końca sierpnia obejmą ok 33 tysięcy osób (odpowiednio do końca czerwca szacowano 23,5 tys. osób). Jak wszyscy wiemy, epidemia trwa i nabiera rozpędu, a przepisy o odroczeniu badań są stosowane w praktyce i nie należy zakładać, że udało się w istotnym stopniu nadrobić wcześniej odłożone w czasie badania, wręcz przeciwnie. Prosta ekstrapolacja, przy pełnej świadomości dużego przybliżenia tej metody, wskazuje, że na koniec października zaległości mogły przekroczyć nawet liczbę 42 tys. osób.

Wszyscy wiemy, jak trudno jest w obecnych reżimach sanitarnych zorganizować badania pracowników. Nie ma mowy obecnie o całodniowych „pielgrzymkach” do poszczególnych gabinetów z oczekiwaniem każdorazowo w kolejce w dużej grupie. Izolacja pracowników i ograniczenia w przemieszczaniu na pewno nie podniosą przepustowości ośrodków, a widoków na rychłe wygaszenie epidemii nie ma i raczej należy spodziewać się kolejnych szczytów zakażeń oraz kolejnych fal po okresach wyciszenia. W tej sytuacji nie można ignorować pomysłów o przynajmniej częściowym i czasowym dopuszczeniu wykonywania badań w innych niż Kolejowa Medycyna Pracy ośrodkach.

Jest wiele zawodów wymagających bardziej szczegółowych niż standardowe badań. Mamy kierowców, pilotów, wojsko, osoby pracujące na wysokościach lub innych warunkach niebezpiecznych i bez problemu badania w ramach dopuszczenia do pracy wykonywane są w różnych ośrodkach komercyjnych i publicznych przez uprawnionych lekarzy orzeczników. Istotą problemu jest precyzyjne określenie wymagań (w przypadku zawodów kolejowych wymogi mamy gotowe od dawna, co więcej ich treść również jest kontrowersyjna) i nałożenie na ośrodki obowiązku wykazania możliwości technicznych oraz kompetencji personelu.

Ewentualne zniesienie zawieszenia wykonywania badań, o które od dawna apeluje branża to działanie cząstkowe, które nie rozwiąże kwestii nadrobienia zaległości. Nawet w sytuacji wydłużenia okresu na wykonanie badań odłożonych w czasie stanu epidemii, nadal borykać będziemy się z problemami wydolności systemu i organizacji całego procesu. Mamy obecnie bezprecedensowy impuls do wprowadzenia pilnie zmian demonopolizujących badania pracowników zatrudnionych na stanowiskach kolejowych, w szczególności maszynistów.

Odrębną kwestią jest kwalifikacja do badań i transparentność w tym zakresie, a co za tym idzie porządek ich wykonywania u poszczególnych podmiotów. To kolejny punkt do debaty, o którą apelujemy - pisze IGTL.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

Infrastruktura

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

lk, Rynek Kolejowy 09 września 2016

Marita Szustak prezesem IGTL

Biznes

Marita Szustak prezesem IGTL

Jakub Madrjas 04 marca 2016

Zobacz również:

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Prawo i polityka

IGTL: Ustawa o czasie pracy ignoruje głos branży kolejowej

Jakub Madrjas 10 stycznia 2023

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Biznes

Szustak (IGTL): Serce rządu jest z asfaltu

Marita Szustak/IGTL 02 stycznia 2023

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

Infrastruktura

IGTL apeluje do ministerstwa o nowy program rozjazdowy

lk, Rynek Kolejowy 09 września 2016

Marita Szustak prezesem IGTL

Biznes

Marita Szustak prezesem IGTL

Jakub Madrjas 04 marca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5